Declaratiile lui Eugen Cristescu

Presedintele - In ce fel ati colaborat cu cu generalii Piki Vasiliu si Popescu ?

Eugen Cristescu - Prin legea de organizare a serviciului,eram obligat sa colaborez cu Marele Stat Major si cu celelalte departamente.Cu generalii Vasiliu si Pantazi luam parte la coferintele de ordine publica,se facea o centralizare a informatiilor si,dupa aceea,mergeam a doua zi la domnul Maresal,unde se tineau conferintele de ordine publica.

In ultima parte a razboiului si,in special,in 1944,s-au ivit o serie de chestiunii delicate.Se faceau atunci negocieri de armistitiu,iar eu eram insarcinat de domnul Maresal sa fac anumite legaturi politice.de aceea,dupa ce se terminau sedintele de ordine publica,ramaneam cu domnul Maresal sa-i dau rezultatul misiunilor pe care le aveam.Pentru ca domnul general Vasiliu conducea toate masurile de ordine si pentru ca aceste masuri de ordine sa nu incalce nicidecum linia generala politica,pe care o ducea domnul Maresal,in legatura cu aceste tratative ,era retinut si domnul Vasiliu ca sa ia act de unele chestii.Dupa ce pleca si domnul general Vasiliu ramaneam doar eu cu domnul Maresal Antonescu.

Presedintele - Ati facut legatura intre conducatorii germani pe de o parte,si Ion Antonescu pe de alta parte ?

Eugen Cristescu - Am vazut si eu in actul de acuzare aceasta afirmare si am vazut pe ce se bazeaza.Nu l-am cunoscut nici pe Hitler,nici pe Himmler,nici pe Keitel si nici pe Ribbentrop,pe nimeni dintre conducatorii Germaniei.Nu am facut nici o legatura directa.Nu am colaborat decat aici pe teritoriul Romaniei.

Presedintele - Informatiile care se strangeau la Serviciul Special,in ce masura mergeau la conducerea statului roman si in ce masura mergeau la germani ?

Eugen Cristescu - Toate informatiile ajungea la Presedentia Consiliului de Ministri,prin buletinele zilnice,iar informatile speciale le dadeam prin audiente speciale,pe care le aveam la domnul Maresal.De asemenea,se comunicau partile militare si economice, pe specialitati,celorlate departamente.Toata activitatea serviciului era supusa Presedentiei Consiliului de Ministri si celorlalte departamente.

In ceea cei priveste pe nemtii,le dadeam numai anumite informatii,si ei,la randul lor,ne dadea noua anumite informatii.Aceste informatii nu priveau treburile politice interne,care erau ale noastre,erau numai treburi externe,pentru ca asa era conventia.

Presedintele - Ce circulara a dat Serviciul secret,dupa ocuparea Odessei ?

Eugen Cristescu - Termenul de "curatarea teritoriului" este un termen tehnic,numeste un termen politic,asa cum se arata in actul de acuzare.Curatarea terenului se facea si aici la Bucuresti.

Presedintele - Care au fost misiunile personale,care v-au fost incredintate direct de Ion Antonescu ?Ati spus ca discutati ?

Eugen Cristescu - Eu nu am facut niciodata nici un fel de politica,domnule presedinte.Am fost un simplu functionar de cariera.Insa prin natura serviciului pe care l-am condus,am avut sarcini politico-informative.Am avut multe relatii cu oamenii politici romani.Eram in reletie cu domnul Dinu Bratianu.Odata dansul mi-a spus"Eu il apreciez foarte mult pe domnul Maresal Antonescu.Eu stiu ca este un mare patriot si,chiar cand face greseli,le face din exces de patriotism.Eu am dat intodeauna concurs domnului Maresal.I-am dat oserie intreaga de tehnicieni,care i-au complectat guvernul,pentru ca dumnealui nu a avut tehnicieni in materie de finante si de economie.Eu inteleg sa-i dau tot concursul si ajutorul meu,un ajutor necesar."

Presedintele - Despre aceste lucruri,dumneata il informai pe Ion Antonescu ?

Eugen Cristescu - Da,domnule presedinte.Tine-am legatura si cu domnul Gheorghe Bratianu.Ne intalneam si aveam discutii cu caracter politic cu domnia sa.Cand Regele Carol al-II-lea afost la Paris si la Londra si aluat contact cu guvernele respective,dumnealui a declarat ca acolo unde va fi soldatul francez,va fi si soldatul roman.Intalnindu-se apoi cu Gheorghe Bratianu,care l-a asteptat la Paris,el,impreuna cu Atta Constantinescu,a fost acela care l-a determinat sa-i faca o vizita lui Hitler la,Berchtesgaden.

Gheorghe Bratianu era foarte bine vazut de Legatia Germana.A fost o perioada cand domnul Maresal a fost bolnav si Legatia Germana reflecta cam cine ar putea sa-l inlocuieasca pe domnul Maresal daca cumva i-se intampla ceva.Domnul Gheorghe Bratianu era considerat de Killinger,cu care am vorbit ulterior,drept urmasul domnului Maresal.Domnul Gheorghe Bratianu a mers si pe front.Acolo ,dansul a purtat discutii cu toti comandantii germani de mari unitati,la recomandarea prietenului sau, generalul Racovita.Mai tarziu au fost decorati de Hitler,atat domnul Bratianu cat si generalul Racovita.S-au scris de ei in ziare cu cea mai mare recunostinta,cu decoratii germane in piept.

Intalnirile cele mai multe le-am avut cu domnul Iuliu Maniu.Acesta a apelat de mai multe ori la mine ,pentru eliberarea din lagar a catorva dintre prietenii sai politici,si anume:Ilie Lazar,care statea la Capsa si printre sandwisurile cu icre negre si pahare de vermut,discuta politica in gura mare si impartea scrisorile domnuli Maniu si Dinu Bratianu,in fituici,pe Calea Victoriei.De acest lucru a aflat si germanii,carora noi le spuneam,mereu,ca democratia romaneasca nu face nici o actiune,discuta si vorbeste.Poate sa vorbeasca,fiindca nu mai atunci cand face ceva serios domnul Maresal va lua masuri.Spuneam intodeauna asa,iar Killinger imi raspundea:"Dumneata sti ce se intampla la Capsa ?"Atunci domnul Maresal mi-a ordonat:"Fa o adresa la Ministerul de Interne,si acesti domni sa se duca la lagarul de la Targul Jiu."

Au mai fost trimisi pentru un asemenea incident si domnii Zaharia Boila si Emil Lobontiu.Domnul Lobontiu,a spus cand era la Sinaia,unor prieteni apropiati:"Daca este vorba sa avem pretentii asa de mari asupra Ardealului,trebuie sa recunoatem drept,ca orasele din Ardeal nu sant tocmai romanesti si tot ceea ce s-a facut acolo s-a facut de unguri."Domni de felul acesta au fost trimisi in lagar,insa foarte putini.Daca ar fi sa intocmim o lista,asazisilor democrati romani,nu stiu daca vom gasi un mort in tota aceasta perioada.Si la Targul Jiu,acestia nu au dus-o rau.Va rog sa va interesati si vet afla acest lucru.Pentru toti acesti domni,domnul Maniu apela la mine,ca sa intervin pe langa domnul Maresal,sa-i elibereze inainte de termen.

Am avut intalniri si cu domnul Maniu,in urma descoperiri a srviciului secret a unei organizatii de spionaj condusa de inginerul Popovici si de Rica Georgescu.Acest domni primisera un mare fond,din care au facut o intelegere,impartindu-si banii intre ei,in mare parte.La ancheta,fiind prinsi la mijloc,au inceput sa spuna ca cele 30.000.0000 de lei fost folositi pentru propaganda in nordul Ardealului si ca de banii acestia stiau si domnii Mihalache si Dr.Lupu.Domnul Maresal la intrebat pe domnul Mihalache daca a stiut de aceasta organizatie,de acesti bani si daca au fost folositi in scop de propaganda in nordul Ardealului.Domnul Mihalache a contestat si a infirmat folosirea banilor in scop de propaganda.Deci,in realitate,acesti domni,mascati de asa zisa actiune politica,impreuna cu alte 13 persoane,si-au isusit abuziv acesti bani.

Pentru astfel de oamenii,am fost in repetate randuri contactat si rugat de domnul Maniu, sa-i tratez cum se cuvine si procesul lor sa nu inceapa.Asemenea interventii s-au facut si la domnul Maresal si,in special la domnul Mihai Antonescu.

Domnul Maniu avea un bn prieten,consilierul Tuliu Goruneanu,care era in subordinea mea.Prin acesta,domnul Maniu mi-a trimis de cateva ori stiri pe care le primea din strainatate.Toate aceste stiri si mesaje erau aduse la cunostinta domnului Maresal,direct de mine personal.

Dup aun timp,mai ales atunci cad s-au inceput negocierile pentru armistitiu,domnul Maniu a avut inatlniri personale direct cu mine,intalniri pe care le aveam cu autorizatia domnului Maresal Antonescu,care era tot timpul la curent despre aceste intalniri.Cand a venit armistitiul,negocierile s-au purtat pe trei cai:prima cale a fost prin Serviciul Secret de Informatii,asupra caruia nu ii voi da prea multa dezvoltare,el a format obiectul unui mare raport,pe care l-am prezentat domnului Maresal.Domnia sa ma autorizat sa continui aceste negocieri secrete,si in Occident si in estul europei,ca sa aflam ce se discuta si toate informatiile care circulau in legatura cu politica Romaniei.A doua cale prin care sa negociat armistitiul,a fost aceea a domnuli Mihai Antonescu.Si cu toata modestia mea,pentru ca am fost unul dintre aceia care eram al curent cu aceste negocieri,tin sa va confirm ca tot ce domnia sa a declarat a fost adevarat.Tin sa-i reamintesc ca ,la Madrid a mai avut o legatura foarte buna cu domnul Grigoriu,de la acea legatura,a primit importane propuneri.A treia cale a fost Mniu-Stirbey, la Cairo.Domnul Maresal a fost la curent cu toate negocierile pentru armistitiu,de pe cele trei cai.Cand au sosit primele conditi de armistitiu de la Cairo,m-am dus cu ele la domnul Maresal.Conditiile erau foarte grele.

Presedintele - De unde le-ti luat ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Procesul Maresalului Ion Antonescu - Prefata

Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Ultima scrisoare a Maresalului Ion Antonescu catre sotia sa Maria