Declaratiile lui Eugen Cristescu

Eugen Cristescu - Cu 10-15 zile inainte.Domnul Maniu a continuat:"Dragule,astea trebuie facute de un militar.Numai el poate sa o faca.Spune-i si dumneata,domnule Cristescu,care ai trecere la domnul Maresal.Insista si dumneata ca domnul Maresal sa fie acela care sa semneze armistitiul.Noi toti il sustinem si il ajutam.Si daca se pune problema responsabilitatii,aceasta o aranjam noi intre noi."M-am dus la domnul Maresal si i-am comunicat cele spuse de catre domnul Maniu.In ziua de 22 august,seara,domnul Maresal a venit de pe front.Am fost la Presedentia Consiliului de Ministri si m-au anuntat ca a doua zi,pe 23 august ,trebuie sa ma duc la Snagov,pentru ca aveam audienta acolo,dupa sedinta Consiliului de Ministri.Am vorbit cu domnul Mihai Antonescu.Astepta acolo si domnul Ion Mihalache.Domnul Mihai Antonescu mi-a spus ca ia chemat si pe reprezentantii Germaniei aici si le-a spus:"Data fiind situatia de pe front si faptul ca nu se mai poate face nimic,Romania isi ia libertatea de actiune."Dupa aceea avenit domnul Mihalache pe care Mihai Antonescu la luat si sa dus cu dansul la domnul Maresal.Domnul Mihalache a stat mult timp la domnul Maresal,stiu de la domnul Mihalache,pe care l-am vizitat dupa armistitiul si care mi-a spus ca,la aceasta intalnire,sa inteles cu domnul Maresal sa semneze el armistitiul,cu toti cazand de acord in aceasta privimta.

L-am intrebat pe domnul Mihalache:"Ati ramas intelesi asa ?"'Asa am ramas"mi-a raspuns.De altfel stiam ca asa mi-a spus si domnul maniu.In data de 23 august,dimineata,m-am dus la Snagov,avea loc un Consiliu de Ministri.Am asteptat pana la ora trei fara un sfert,domnul Maresal iesise din Consiliul si se dusese la masa,uitase ca suntem acolo.Era si domnul general Vasiliu,domnul Maresal a iesit din sufragerie si a venit in camera in care asteptam noi si ne-a spus:"A fost aici domnul Gheorghe Bratianu,Dupa lungi discutii,ne-am inteles,asa cum au propus dumnealor,ca eu sa semnez armistitiul."Dar scrisoarea cu conditiile sosite era tinuta abuziv de domnul Maniu !Am plecat de acolo,am venit in Bucuresti si,dupa aceea,a urmat chemarea la Palat a domnului Mihai Antonescu,apoi a domnului Maresal...Acestea u fost domnule Presedine relatile mele politice.

Acuzatorul Saracu - Daca conditiile de armistitiu venite de la Stockholm erau mai favorabile Romaniei,cine sa opus in acceptare acestor conditii ?

Eugen Cristescu - Era linia Cairo,pe linia Stockholm era Uniunea Sovietica,pe linia Cairo erau alte interese.

Acuzatorul Saracu - Al cui a fost punctul de vedere in aceasta privinta ?

Eugen Cristescu - Al domnului Mihai Antonescu,indiferent de unde veneau conditiile,erau acceptate cele mai bune.

Acuzatorul Saracu - Cu care dintre oamenii politici ati avut contacte,in acesti aptru ani de zile ?

Eugen Cristescu - In acesti patru ani de guvernare desi,in ziua de azi se spune ca au fost cei mai rai,si ca lumea a suferit mult de pe urma masurilor de persecutie luate de guvern,tin sa va spun ca relatiile guvernului cu aceste doua mari pertide politice istorice su fost tinute cu,domnul Gheorghe Bratianu din partea Partidului Liberal cu domnul Mihai Antonescu,au fost relatii foarte bune si permanente,iar din partea Partidului National Taranesc,in special,cu domnul Ion Mihalache si alti membri.Cu domnul Ion Mihalache numai domnul Maresal Antonescu avea intalniri,iar cu ceilalti membrii,domnul Mihai Antonescu.

Presedintele - In ce mod sa facut intrarea capitalului german in Romanaia,si prin cine ?

Eugen Cristescu - Aceste intrari de capital s-au facut printr-o serie intreaga de societati si firme comerciale,in care foarte multi romani din partidele acestea erau asociati si au castigat averi prin aceste asocieri.Pe aceasta tema,regret operarea de disparitie a dosarelor mele personale,din arhiva Serviciului Secret de Informatii,dupa arestarea mea,pentru ca,din aceasta arhiva,in afara de o serie intreaga de lucruri de alt ordin,erau toate dosarele cu tot putregaiul vietii politice romanesti.

Presedintele - Care dintre acuzati doreste sa puna intrebari ?

Generalul Vasiliu - Intreb pe domnul Cristescu daca,intre anii 1942-1943,daca am luat parte vreodata la acele rapoarte sau audiente,pe care le avea dumnealui cu domnul Maresal Antonescu ?

Eugen Cristescu - Nu,domnule Presedinte.

Generalul Pantazi - Daca eu l-am cunoscut pe colonelul Ionescu Micandru ?Si ce misiune avea el la Serviciul Secret ?

Eugen Cristescu - Colonelul Ionescu Micandru lucra cu germanii,inainte cu un an pana sa fiu eu numit sef al Serviciului Secret.Nu cunosc sa fi avut relati cu domnul general Pantazi.

Generalul Pantazi - Colonelul Ionescu Micandru a fost propus vreodata de mine pentru decorarea lui ?

Eugen Cristescu - Nu.Au fost propus de serviciu,asa cum au fost propusi toti ofiterii.

Acuzatorul Saracu - Ce este cu sistemul "franghiei",ce insemna el ?

Eugen Cristescu - Sistemul acesta nu s-a aplicat niciodata prizonierilor sovietici.Aveti acolo,la dosar,o declaratie care va spune niste lucruri fanrastice.V-am spus ca sistemul "franghiei"a fost aplicat intr-o singura imprejurare,si aceasta atunci cand arestatul a fost legat de mana,ca sa nu fuga.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Procesul Maresalului Ion Antonescu - Prefata

Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Ultima scrisoare a Maresalului Ion Antonescu catre sotia sa Maria