Declaratiile lui Iuliu Maniu

Iului Maniu - Nu am inteles sa dau sprijin guvernului domnului Maresal.Am inteles ca era o schimbare de regim,dupa abdicarea Regelui,si mi-am dat seama ca situatia tarii este grava si,deci,consideram ca fiecare roman este dator ca aceluia care are in mana puterea statului,sa nu-i se faca greutati.Acesta este ceva si ceea ce spuneti dumneavoastra este altceva.

Mihai Antonescu - Daca a stiut domnul Maniu ca Romania incepe razboiul impotriva Uniunii Sovietice ?

Iului Maniu - Nu am stiut.Am aflat din ziare.

Mihai Antonescu - Daca isi aminteste domnul Maniu ca eu l-am vizitat chiar inainte de a incepe razboiul ?

Presedintele - V-a vizitat inaintea inceperi razboiului acuzatul Mihai Antonescu ?

Iului Maniu - Nu.Domnul Mihai Antonescu a avut bunavointa sa ma intalneasca o singura data,intr-o alta problema,mai demult.Dar,inainte de rzboiul cu Rusia,nu m-am intalnit niciodata cu domnia sa,si nici cu domnul Maresal.

Mihai Antonescu - Nu-si aduce aminte domnul Maniu,ca s-a discutat totusi,la domnia sa acasa,inainte de intrarea in razboi,eventualitatea unei colaborari pentru formarea unui guvern,care urma sa se formeze tocmai la intrarea in razboi si participarea la guvernare a unei anumite persoane foarte apropiate dansului ?

Iului Maniu - Nu au avut loc astfel de discutii politice.Nu am discutat despre intrarea in razboi si nici despre formarea guvernului dupa intrarea in razboi.Nu este adevarat.

Mihai Antonescu - Insist asupra acestui lucru.L-am vizitat intrucat s-a propus intrarea domnului Mihalache in guvern,iar domnul Mihalache m-a trimis la domnul Maniu spunandu-mi foarte sincer ca nu vroia sa se mai repete o gresala si sa merg la domnul Maniu,si sa-i cer si parerea dansului.

Iului Maniu - Da,este adevarat.Domnul Mihalache mi-a spus ca a primit invitatia de a intra in guvern,ca vicepresedinte,si ne-am sfatuit,ca intre prieteni,si am decis ca nimeni sa nu intre in acest guvern.

Mihai Antonescu - Isi aminteste domnul Maniu ca a discutat cu mine problema intrari in razboi,atunci,dansul a spus ca prefera sa ramana o rezerva politica ?

Iului Maniu - Am vorbit despre lucrul acesta si eu m-am aratat destul de ingrijorat si am spus ca este o gresala mare sa incepem razboiul impotriva Rusiei.Am discutat si mai tarziu problema razboiului si m-am opus categoric impotriva unui razboi asazis"sfant" impotriva Rusiei.

Mihai Antonescu - Daca domnul Maniu considera ca este drept si potrivit ca Maresalul Antonescu si toti acuzatii care se gasesc astazi in boxa,sa fie consideratii singurii care pot fi invinovatiti de aceasta politica ?

Iului Maniu - Sunt singurii vinovati,pentru ca au avut puterea in mana,na-u intrebat poporul,nu s-au consultat cu nimeni.Deci,au procedat in mod dictatorial.

Mihai Antonescu - Daca domnul Maniu a spus aici,ca sa intalnit de mai multe ori cu domnul Maresal,inainte de 6 septembrie,si au cazut de acord in preluaraea si formarea guvernului,fara a se stabili cine anume urma sa fie presedintele Consiliului de Ministri?Daca,dupa ce domnul Maresal a luat puterea si ,dupa ce domnul Maniu a discutat cu domnia sa si i-a acordat sprijin,nu numai prin aceasta intelegere de pasivitate,ci si prin colaborare activa,in ceea ce numeste domnul Maniu:de tehnicieni,adica partizani ai dansului,care sa faca parte din administratia guvernului Antonescu ?Daca,politica facuta de domnul Maresal,in 1940,era aceea care trebuia sa fie de interes national,atunci cum explica domnul Maniu astazi ca,la intrebarea pusa mai devreme,dansul considera ca numai domnul Maresal si acuzatii din boxa sunt singuri vinovati ?

Iului Maniu - Pentru ca si-au asumat responsabilitatea.Pentru ca au codus armatele gresit in razboi si pentru ca noi am protestat impotriva acestei politici fie prin memorii adresate fie prin diversele intruniri publice care s-au putu tine.

Mihai Antonescu - Domnule presedinte,este foarte greu si nu vreau sa par ca insist asupra acestui lucru,dar permiteti-mi sa lamuresc lucrurile,deoarece domnul Iuliu Maniu a avut un rol mare in Tara Romaneasca si a sperat sa-l aiba si in viata politica viitoare,cred ca domnul Maniu,pentru intelegerea dumneavoastra,a opiniei publice si pentru stabilirea raspunderilor noastre,nu poate sa afirme,pe de o parte,ca politica facuta de domnul Maresal era cea mai potrivita,pentru ca era in interesul tarii,iar pe cealalta parte,sa spuna:"Am protestat impotriva acestei politici."

Iului Maniu - Da.Pentru ca politica se poate face bine,se poate face rau,si cea mai buna intentie politica se poate traduce in fapt,printr-o rea conducere,la crima.

Mihai Antonescu - Domnule presedinte,fata de acest raspuns,nu duc mai departe aceasta chestiune.As vrea sa stiu daca domnul Maniu recunoaste ca,dupa 22 iunie 1944,a fost incontinuu informat despre activitatea diplomatica pe care eu am dus-o ca Ministrul de Externe,in aceasta perioada,si daca l-am pus la curent cu toate textele telegramelor si informatiile diplomatice ?

Iului Maniu - Intr-adevar,am fost informat din patea domniei sale de anumite negocieri politice,pe care le ducea cu ambasadorul Statelor Unite la Madrid.

Mihai Antonescu - Daca-si aminteste domnul Maniu,fiindca este vorba de Madrid,ca atunci cand l-am informat de negocierile de la Madrid,mi-a propus sa-l trimit pe domnul Manuila,sa se cunoasca cu ambasadorul american la mMadrid,ca sa stabileasca domnia sa aceste negocieri ?

Iului Maniu - Cu aceasta ocazie,este adevarat ca i l-am recomandat domnului Mihai Antonescu pe doctorul Sabin Manuila,care nu era membru in partidul nostru,ci director general la statistica.

Mihai Antonescu - Daca recunoaste domnul Maniu ca,in aceasta perioada a obtinut plecarea la Cairo al unui reprezentant al partidului sau,ca sa negocieze posibilitatea iesiri Romaniei din razboi ?

Iului Maniu - Lucrurile s-au petrecut altfel.De la inceput am dus o activitate internationala foarte intensa,pentru a informa lumea de afara pe de o parte,iar pe de alta parte,pentru a facilita iesirea Romaniei din razboi.Un loc de frunte in aceste relatii,pe care reusisem sa le realizam,era Cairo,unde se gasea sediul diplomatic al Natiunilor Unite.Ma-m hotarat sa-l rog pe domnul Stirbey sa mearga la Cairo.Dansul a hotarat,dar cu conditia ca eu sa-i dau o scrisoare,din care sa reiasa ca dansul merge ca emisar al meu.Am trimis telegrama domnului Maresal,pentru a fi informat,si tot odata l-am rugat printr-o anumita persoana,sa binevoiasaca pentru a facilita plecarea din tara a domnului Stirbey.Domnul Maresal a avut bunatatea si patriotismul sa faciliteze acest lucru.In urma facilitari facute de domnului Maresal,domnul Stirbey a ajuns la Cairo,iar mai tarziu am fost insarcinat sa mai trimit pe cineva,ca un consilier al domnului Stirbey,l-am trimis pe domnul Visoianu,caruia tot domnul Maresal ia facilitat iesirea din tara.

Mihai Antonescu - Domnule presedinte,va rog sa-l intrebati pe domnul Maniu daca a primit nu numai tot sprijinul nostru,pentru plecarea acestor delegati,dar daca rcunoaste ca a fost la curent cu toate negocierile,adica cu toate conditiile de armistitiu trimise de domnul Stirbey si venite prin legatia noastra de la Ankara ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Procesul Maresalului Ion Antonescu - Prefata

Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Ultima scrisoare a Maresalului Ion Antonescu catre sotia sa Maria