Declaratiile lui Iuliu Maniu

Iuliu Maniu - Domnul Maresal a spus ca ne acorda tot sprijinul militar.Daca as spune ca nu mi-sa facut aceasta propunere nu ar fi corect,iar daca as spune ca mi-sa facut,dar nu am acceptat-o,as avea probleme politice.

Mihai Antonescu - Consider ca e datoria mea sa insisit pe aceasta tema,chiar daca aceasta ar parea ca lipsa de modestie.conditiile primite de la Stockholm cuprindeau clauza privitoare la retrocedarea Transilvaniei,in timp ce cele de la Cairo,nu ?

Iuliu Maniu - Conditiile preliminare de la Stockholm nu le cunosc exact.

Mihai Antonescu - Daca isi aminteste domnul Maniu ca,cu ocazia intrevederii de la Snagov,cu domnul Maresal,domnia sa i-a spus atunci,ca era vorba ca eu sa negociez si sa solicit modificarea articolului 1 din conditiile de armistitiu,adica de a nu se mentiona formal intoarcerea armelor,domnia sa a spus ca negocierile sale vor continua si asupra acestui punct,si asupra altora.

Iuliu Maniu - Intr-adevar,in decursul negocierilor de la Stockholm cat si de la Cairo,a intervenit aceasta chestie.Atunci,eu am spus ca aceasta nu este o conditie indispensabila si ca ea sa nu fie indeplinita daecat numai in cazul in care armata germana ar opune rezistenta actiunii pe care o va inteprinde guvernul,care va semna armistitiul.Intr-adevar, cand s-a pronuntat actiunea noastra,noi eram in Palatul Regal,unde sa prezentat generalul Gerstenberg,care a cerut ca armata germana sa fie lasata sa iasa din tara noastra.I s-a raspuns:"Da daca dumneavoastra promiteti pe cuvant de onoare ca,iesind din Bucuresti neimpiedicati,nu veti ataca Bucurestiul."Dupa care am aflat ca anumite trupe au continuat marsul catre Bucuresti,precum si bombardarea orasului.Astfel generalul Gerstenberg si-a calcat cuvantul.Bineinteles ca in momentul acela mu mai era nimic de facut decat sa opunem rezistenta.

Mihai Antonescu - Va rog domnule presedinta,sa-l intrebati pe domnul Mnaiu daca a primit,fie din partea aliatilor,fie din partea doamnei Kollontay,modificarea formala a conditiilor de intoarcere a armelor impotriva Germaniei.Domnia sa in dimineata zilei de 23 august,l-a trimis pe domnul Gheorghe Bratianu la Snagov,la domnul Maresal,ca sa-i propuna domnului Maresal sa incheie armistitiul.Domnu Maniu afirma ca nu a comunicat domnului Maresal modificarile conditiilor venite de la Stockholm,adica articolul 1,fiindca nu a mai avut timp.Aceasta este prima intrebare.

A doua intrebare:Daca domnul Gheorghe Bratianu a venit la Snagov si a discutat cu domnul Maresal si cu mine chestia incheierii armistitiului,si domnul Maniu era sigur ca domnul Maresal va incheia armistitiul,atunci cum explica domnul Maniu raspunul pe care la dat mai devreme:ca nu a avut timp sa comunice aceasta ultima schimbare de la Stockholm.

Iuliu Maniu - In orice caz,nu pot preciza daca domnul Gheorghe Bratianu cunostea acest amanunut sau nu,fiindca va puteti inchipui aceste negocieri erau duse in cel mai mare secret,dar normal ca li-se comunicau si domnilor Dinu Bratianu,Gheorghe Bratianu si Ion Mihalache.N-am comunicat fiindca stiam ca domnul Mihai Antonescu tinea legatura cu doamna Kollontay si credeam ca este normal ca atat timp cat eu stiu stie si dansul.

Mihai Antonescu - Domnul Maresal si cu mine,in ziua de 23 august,eram inchisi in safeul de la Palatul Regal.De aceea nu stim ce au vorbit ei cu germanii.V-as ruga domnule presedinte sa-l intrebati pe domnul Maniu,daca aprimit fie de la Ciro,fie de la Stockholm,prin negocierile domniei sale,modificarea formala a conditiei de intoarcere a armelor impotriva Germaniei,pana in ultimul moment.Caci aceasta este afirmatia domniei sale,si ar fi foarte nedrept,fiindca acesta a fost elemntul moral al domnului Maresal Antonescu,ca militar,care a si pus ca dansul,in calitate de militar,nu poate sa intoarca armelel impotriva celor de care a luptat,dar ca voia sa scoata tara din razboi si,numai daca ar fi fost atacat de aliati,va raspunde,pentru ca fostii aliati l-ar fi impiedicat sa-si faca datoria de roman si de militar,fata de tara sa.Eu nu am primit pana la 23 august aceasta modificare.

Presedintele - S-a primit modificarea formala a clauzei de ridicare a armelor contra germanilor ?

Iuliu Maniu - Noi cu Stockholm nu am avut relatii oficiale,cum am avut cu Cairo,unde domnul Stirbey negocia cu trei ambasadori.

Mihai Antonescu - Dac isi mai aminteste domnul Maniu,ca in dimineata zilei de 23 august 1944 la trimis la Snagov pe domnul Gheorghe Bratianu,sa discute in legatura cu incheierea armistitiuluisi rolul domnului Maresal ?

Iuliu Maniu - Este adevarat ca m-am prezentat,si am cerut o intrevedere cu domnul Maresal,inca din ziua de 22 august m-am prezentat cu domnul Mihalache.I-am aratat ca ar fi gresit daca nu iesim di axa imediat si sa nu facem armistitiul.Domnul maresal afost de alta parere ?

Presedintele - Care a fost acea parere ?

Iuliu Maniu - Ca nu putem incheia armistitiul.

Maresalul Ion Antonescu - Atunci,pe data de 22 august 1944 eu nici nu eram in Bucuresti.Eram pe front.Rog sa precizeze cand,seara sau dimineata ?

Iuliu Maniu - Aceasta nu o pot preciza.Avalansa de evenimente ce se petrecea din ora in ora si amanuntele acestea...

Maresalul Ion Antonescu - Eu am sosit la ora 5 dimineata de pe front.A fost la mine numai domnul Mihalache.

Iuliu Maniu - Pantru ca eu insami,ceream ca armistitiul sa fie facut intr-un fel de intelegere nationala,fiind de parere ca un armistitilu incheiat si prin colaborarea guvernului,in special,al domnului Maresal Antonescu,care avea puterea in mana si avea si autoritatea morala,se putea face mai repede si mai usor.

In dimineata urmatoare,l-am rugat pe domnul Gheorghe Bratianu,care avea acces mai usor la domnul Maresal,sa-l convinga sa incheie armistitiul,fiindca noi toti,fara exceptii,il sustinem.Toata puterea noastra politica si sociala i-o punem la dispozitie.

Presedintele - Ce ati inteles prin"noi toti" ?

Iuliu Maniu - Mandatul dat domnului Gheorghe Bratianu,de a oferi sprijin politic,era dat in numele Partidului National-Taranesc si Partidul National-Liberal.

In dimineata zilei de 23 august,la-m rugat pe domnul Gheorghe Bratianu sa treaca,sa-l viziteze pe domnul Maresal si sa-i faca din nou aceasta declaratie,comunicandu-mi rezultatul.Domnul Gheorghe Bratianu a venit si mi-a spus ca la gasit pe domnul Maresal intr-o dispozitie mai buna pentru incheierea armistitiului.Aceasta stire ne-a imbucurat.Am capatat speranta ca se va ajunge la incheierea armistitiului.Aceasta stire am comunicat-o si la Palat,si in urma acestui fapt s-a hotarat pentru dupa-amiaza acelei zile audienta la Palat a domnului Maresal,mi se pare pe la orele 5.Aveam speranta ca se va ajunce la scopul dorit.Dar ce sa intamplat la aceasta intalnire,nu stiu,fiindca nu am fost de fata si nici la Palat nu am mers in acea seara.M-am dus la Palat numai dupa cele intamplate,si ca trupele germane se intorceau catre Bucuresti.

Presedintele - Cand v-ati dus ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Procesul Maresalului Ion Antonescu - Prefata

Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Ultima scrisoare a Maresalului Ion Antonescu catre sotia sa Maria