Declaratiile lui Iuliu Maniu

Iuliu Maniu - La 24 august.Si nu stiam ce se intamplase in noaptea de 23 august.Nu am stiut nimic despre desfasurarea evenimentelor,pana a doua zi dimineata,in zorii zilei,cand a venit la mine Aurel Leucutia,comunicandu-mi ce se petrecuse peste noapte.Era informat ca armata germana se intoarce spre Bucuresti,ca Palatul e bombardat.Am mers imediat cu Leucutia acolo,ca sa vedem ce este de facut.Intr-adevar,Palatul era sub puterea explozilor bombelor germanae.Au fost si victime.

Eu am vorbit atunci cu domnul general Sanatescu,care,pe timpul noptii,fusese numit Presedintele Consiliului de Ministrii,si dupa o intelegere facuta cu generalul Sanatescu,am cerut sa vina trupele romane si sa se indrepte catre cele germane,crezand ca prin aceasta actiune,generalul Gerstenberg isi calcase angajamentul luat.Atunci,a inceput atacul nostru asupra armatei germane,pentru eliberarea Bucurestiului.

Presedintele - La data de 23 august,seara,scopul dumneavoastra era de al determina pe domnul Ion Antonescu sa incheie armistitiul.Erau ultimile conditii primite ?

Iuliu Maniu - Nu erau conditii oficiale exacte,care ar fi fost de baza,la o actiune de stat.Apoi,credeam ca domnul ministru Mihai Antonescu este tot atat de bine informat ca si mine,de ceea ce se petrecea acolo.

Mihai Antonescu - Daca isi aduce bine aminte domnul Maniu,ce a discutat cu domnul Maresal la 22 august 1944,cand a venit seara ?

Iuliu Maniu - Am discutat mai multe lucrurui.Intre care, a armistitiului si a raportului de forte dintre noi si Germania,in ipoteza ca se facea o lovitura de stat.Domnul Mihalache a fost si dansul de fata atunci,si poate sa va confirme,ca si mine,ceea ce sa discutat.Eu nu pot sa-va spun amanunte,intrucat pe atunci ne aflam intr-o avalansa de stiri si evenimente.Data fiind aceasta situatie,nu puteam sa tin minte tot ceea ce se petrecea in acele momente,si sa va reproduc acum cu exactitae vre-o discutie avuta atunci.Tin sa va spun ca,in ceea ce priveste armistitiul,domnul Maresal a fost foarte binevoitor si, daca dumnealui nu sa inteles asupra armistitiului,cauza este ca dansul nu credea in acest armistitiu.

Mihai Antonescu - Daca la 23 august,dimineata,l-a trimis pe domnul Gheorghe Bratianu la domnul Maresal,ca sa-i ceara din nou,cum a afirmat domnia sa ca l-a vazut seara,parerea,ce raspuns isi aminteste ca a primit din partea domnului Maresal ?

Iuliu Maniu - Interventia domnului Gheorghe Bratianu a ramas fara rezultat.

Mihai Antonescu - Domnule presedinte,va amintiti ca Gheorghe Bratianu a declarat aici,in fata dumneavoastra,ca la instiintat pe domnul Maniu rezultatul discutiei avute cu domnul Maresal,dar ca,pana la ora trei,cand trebuia sa aduca scrisoarea,din motive tehnice,ea nu a putut fi redactata.?

Iuliu Maniu - Nu-mi amintesc acest lucru.Domnul Bratianu stiu ca poate percepe repede si avea la dispozitie oameni din partidul sau.Intelegerea acestei scrisori nu ar fi fost un lucru care sa-i dea batai de cap.

Mihai Antonescu - Domnul Maniu a afirmat,ca la 23 august 1944,a intrat in guvernul constituit atunci,dupa arestarea Maresalului si,in dimineata aceleasi zile,ca si in ajun,ii ceruse domnului Maresal sa incheie dansul armistitiul,ca fiind in interesul tarii.Prin urmare,domnia sa afirma,ca nu a aflat ce a determinat arestarea,decat prin oamenii de la Palat.Cum poate explica domnul Maniu,cu raspunderea sa de om batran,politica,acceptand la 23 august 1944,intrarea in guvernul format atunci,nu era mai indicat sa afle motivele si conditiile in care domnul Maresal a fost arestat si sa cunoasca macar factorul esential al arestarii,pentru a cunoaste motivele acestei arestari.

Iuliu Maniu - Se face o confuzie.Dumneavoastra spune-ti ca am fost numit ministru la 23 august 1944.Nu este adevarat.Am intrat in guvern la 24 august,dupa ceea ce sa intamplat la Palat,deci nu aveam posibilitatea sa stiu ce sa intamplat la Palat si nu puteam avea nici raspunderea celor petrecute.

Mihai Antonescu - Era o chestie de cateva ore.Si atunci mentin intrebarea pentru 24 august,fiindca mi se pare ca,o problema de constiinta si raspundere morala nu este legata doar de cateva ore.

Iuliu Maniu - Am fost numit ministru,in ziua de 24 august 1944,asa ca nu am avut calitatea de a ma interesa de cele petrecute in ziua de 23 august,in care sa petrecut si arestarea domnului Maresal.Aveam obligatia de a ma interesa,asta am si facut,dar eu aici am calitatea de martor si trebuie sa raspund asupra lucrurilor pe care le stiu,pe care le-am trait,si nu asupra celor pe care le-am auzit.

Mihai Antonescu - Acesta este un lucru foarte grav,pentru ca problema pe care am pus-o se refera la un fapt de o importanta foarte mare pentru noi,pentru pozitia noastra,in fata acestui tribunal.Exista o raspundere a guvernarii,inainte de inceperea razboiului,in timpul purtarii razboiului si dupa terminarea razboiului.La 23 august s-a terminat razboiul.Prin urmare,in dimineata zilei de 23 august,i s-a cerut domnului Maresal,prin domnii Maniu si Bratianu,sa semneze impreuna armistitiul.Deci,la 23 august,domnul Maniu credea ca domnul Maresal nu numai ca nu era responsabil pentru acele acte,potrivit,indreptatit,dar era si cel mai in stare sa incheie armistitiul,la 23 august.Domnul Maniu a cerut,in numele partidului sau,si prin relatiile cu blocul democrat,si in numele propriei sale constiinte,sa incheie armistitiul,si atunci,si acici este vorba de o raspundere.Domnul Maniu ne spune:"Eu nu am intrat in guvern la 23 august,ci la 24 august."Permiteti-mi sa-i mai repet inca odata intrebarea mea si sa o pun pentru 24 august.Daca la 23 august,i s-a cerut domnului Maresal sa incheie armistitiul,iar la 24 august domnul Maniu a intrat in noul guvern,chiar nu s-a interesat domnia sa deloc asupra motivelor in care domnul Maresal a fost arestat ?Dumnealui vine si spune:"Nu am aflat despre aceasta decat de la oamenii de la Palat."Poate crede domnul Maniu ca domnul Maresal,in pozitia in care se afla chiar si la 23 august,cand domnul Maniu ii cerea sa semneze armistitiul,putea sa fie arestat oricum,oricand,in orice fel de imprejurari ?Nu e corect,fiind vorba de o responsabilitate,care angaja tot ce se petrecea atunci,ca domnul Maresal sa se afle acum in boxa acuzatilor.Dupa parerea domnului Maniu,cu trecutul si experienta pe care o are,ca era mai indicat sa se intereseze de soarta domnului Maresal,in ce conditii afost arestat si de ce,fiind ca fusesera si prieteni ?A fost domnul Maresal indicat sa semneze armistitiul sau nu a fost?

Presedintele - Cand la 23 august,ati considerat ca Maresalu Antonescu era cea mai potrivita persoana sa semneze armistitiul,v-ati interesat care au fost motivele ce au dus la arestarea sa ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Procesul Maresalului Ion Antonescu - Prefata

Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Ultima scrisoare a Maresalului Ion Antonescu catre sotia sa Maria