Declaratiile lui Mihai Antonescu

Presedintele - Acuzatul Mihai Antonescu,va rog sa imi raspundeti in ce a constatat colaborarea dumneavoastra cu Ion Antonescu,inaintea datei de 6 septembrie 1940 ?

Mihai Antonescu - Inainte de 6 septembrie 1940,am fost avocatul Maresalului Ion Antonescu,intr-un proces de familie.Am ajuns sa leg cu dumnealui o prietenie pe care am slujit-o mai multi ani.

Presedintele - Aveti legaturi de familie,sau de rudenie cu Ion Antonescu ?

Mihai Antonescu - Legaturi prin parinti nostri,prin tatal sau si al meu nu.Prin mama Maresalului,care este vaga ruda cu tatal meu.In momentul constituiri guvernului,Maresalul m-a insarcinat cu conducerea Ministerului Justitiei.In perioada in care Maresalul Ion Antonescu era arestat la Bistrita,am facut tot ce mi-a stat in putinta pentru eliberarea lui.

Presedintele - Care erau legaturile dumneavoastra politice cu Ion Antonescu,in perioada cat afost arestat la Bistrita ?Ce discutii politice aveati la aceea vreme ?

Mihai Antonescu - Discutii politice nu am purtat atunci,pentru ca domnul Maresal se afla la Bistrita lipsit de orice fel de informatie.Cand am mers la Bistrita,l-am informat de situatia politica din tara si i-am dat in acelasi timp informatii internationale,de care dispuneam eu la aceea data.Intre acestea,aveam si unele date cu caracter economic,pe care mi-le daduse ministrul Neubacher,pe care il vazusem intr-o imprejurare,cu privire la programul de colaborare germano-roman.Nu a fost vorba de vreo insarcinare ce mi-ar fi dat-o domnul Neubacher sau altcineva din oficialitatea germana.

Presedintele - Prin urmare schimb de informatii.Dar,in ce priveste formarea guvernuli din 6 septembrie 1940,ce discutii politice ati avut cu Ion Antonescu.Cum ati ajuns la formarea guvernului ?Ce culoare politica aveati la aceea data ?

Mihai Antonescu - Eu eram legat de domnul Maresal,inainte de acest moment,si il vedeam destul de des,avand cu domnia sa o serie de discutii asupra problemelor de organizare administrativa si judecatoreasca.toate problemele Statului le discutam,cand ma vedeam cu dansul.La 6 septembrie,insa,cand a fost vorba de formarea guvernului,am intovarasit pe domnul Maresal la Palat si,dupa aceea,am crezut si eu(si domnul Maresal Antonescu ar fi facut-o desigur si fara sugestia mea),a crezut si domnia sa ca este mai bine sa se faca un guvern national,in care scop stiu ca domnul Maresal a cerut colaborarea domnilor Iuliu Maniu,Dinu Bratianu si apoi domnilor Cuza,Vaida Voevod si George Bratianu.

Presedintele - La ce rezultat s-a ajuns ?

Mihai Antonescu - Nu s-a putut ajunge,domnule presedinte,la nici un rezultat,la nici un fel de acord,pentru ca,in prima faza,atat domnii Maniu si Dinu Bratianu,cat si ceilalti,au refuzat concurs Regelui Carol al-II-lea,voiind cu totii ca acesta sa abdice,iar dupa aceea,au oferit numai colaborare prin personanele care lua parte la guvernul Maresalului Ion Antonescu,concurs aproape pasiv.

Presedintele - Ce functii ati ocupat dumneavoastra ?

Mihai Antonescu - Am fost mai intai Minstru Justitiei,iar apoi Ministrul Propagandei,al Afacerilor Straine si vicepresedinte al Consiliului de Ministri.

Presedintele - In calitate de Ministru al Justitiei,ati elaborat legi cu caracter rasial ?

Mihai Antonescu - Nu.

Presedintele - Dar in ceea ce priveste legea pentru administrarea teritoriilor ocupate,sub ale cui directive s-a lucrat aceasta lege ?

Mihai Antonescu - Legea pentru administrarea Basarabiei si Bucovinei s-a lucrat sub directivele mele,de catre o comisie prezidata de profersorul Rarincescu.

Presedintele - Ati fost Ministru de Externe.In aceasta calitate ati participat la aderarea Romaniei la Pactul Tripartit ?

Mihai Antonescu - Am participat nu la aderarea Romaniei la Pactul Tripartit,ci atunci cand,la Berlin,s-a semnat un protocol in legatura cu declaratia din 27 noiembrie 1941.

Acuzatorul Stoican - Spuneti-i pe nume.

Mihai Antonescu - Pactul anticomintern.

Presedintele - Atunci ati semnat si un act secret de propaganda ?

Mihai Antonescu - S-a semnat nu la Berlin,ci mai tarziu.

Presedintele - In urma semnari pactului comintern.

Mihai Antonescu - Niciodata insa,acest act nu a fost respectat de presa.

Presedintele - La intalnirea dinte Hitler si Antonescu ati luat parte ?

Mihai Antonescu - Am luat parte, nu insa cum a declarat domnul Maresal,ci la intalnirea anterioara razboiului.Prima oara am luat parte la intalnirea care a avut loc in 6 februarie 1943.

Maresalul Ion Antonescu - Chiar asa am declarat,ca nu a luat parte inainte.

Presedintele - Ce sa discutat cu aceasta ocazie ?

Mihai Antonescu - S-a discutat in principal probleme cu caracter economic.Nu stiu ce discutii cu caracter politic si militar a avut domnul Maresal,care sa intalnit cu Hitler.Eu am discutat cu domnul Ribbentrop,cu domnul Funck si colaboratorii lor.Am discutat probleme cu caracter economic.Ne gaseam intr-o criza economica a raporturilor germano-romane si am cerut noi garantii pentru Romania,obtinand atunci aur,marfuri si alte acoperiri pentru ceea ce daduse Romania.

Presedintele - Dumneavoastra personal ati luat contact cu sefii hitleristi ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Procesul Maresalului Ion Antonescu - Prefata

Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Ultima scrisoare a Maresalului Ion Antonescu catre sotia sa Maria