Declaratiile lui Mihai Antonescu

Mihai Antonescu - Cu sefii partidului hitlerist si organizatia partidului social-democrat,niciodata.

Presedintele - La un moment dat germanii au devenit singuri beneficiari ai petrolului romanesc.Care a fost rolul dumneavoastra la incheierea conventiei Wolhtrat ?

Mihai Antonescu - Aceasta conventie a fost anterioara guvernuli Antonescu.Ea obliga Romania sa dea Germaniei tot petrolul,intr-un sistem preferential.

Acuzatorul - Cum se explica faptul ca in memorandumul trimis lui Hitler se spune ca s-a dat mai mult petrol,peste tot ce s-a convenit,ca s-a dat si pe sub mana ?

Mihai Antonescu - Va raspund imediat.Memorandumul din februarie 1942,cat si cel din 1943,privind contributia Romaniei,urmarea sa sprijine actiunea militara a domnului Maresal.Eu,ca ministru de externe,credeam ca contributia militara a Romaniei impotriva Uniunii Sovietice trebuie sa fie cat mai redusa si am facut toate eforturile redactand partea diplomatica a acestor memorandumuri depuse de domnul Maresal.In acelasi timp,asa cum se obisnuieste in diplomatie,prezentam contributia romaneasca la maximum,tocmai ca sa solicit ca Romania sa fie crutata cat mai mult.

Presedintele - Care au fost suporturile guvernarii Antonescu,in ceea ce priveste aderenta celorlalte formatiuni politice din tara ?

Mihai Antonescu - Partidele politice au sprijinit guvernul Antonescu,dar nu au facut-o pe fata,pentru ca guvernul Antonescu nu era un guvern politic de oameni care-si menajau cariera politica,asa cum faceau cei ce se gaseau in partide.Cei din partide erau preocupati sa-si menajeze viitorul lor politic sau sa astepte timpul cand situatia politica le permitea o activitaate lipsita de riscuri.In perioada 1940-1944,s-a dat domnului Maresal un concurs,de fapt,incepand de la formarea guvernului,din 6 septembrie si pana in ultimul moment.Dupa cum a spus si domnul Maresal,colaboararea directa ia dat doar domnul Bratianu,prin ministrii liberali di guvern,domnii Creteanu,Pitulescu si Leon.Bratianu considera ca aceasta participare era o expresie liberala.Nu a mai cosiderat acelasi lucru si la 23 august.

Presedintele - Dumneavoastra personal ati considerat-o ca o expresie liberala ?

Mihai Antonescu - Partidul Liberal a dat cativa ministri,Partidul National-Taranesc nu a dat,la iceput,decat pe domnul Gerota,care a fost secretar general la departamentul Justitiei.

Presedintele - Dar ulterior ?

Mihai Antonescu - Dupa aceea au mai intrat si alti membri din cele doua partide in guvern,si aceata colaborare,aceasta legatura cu guvernul Antonescu,a fost statornica,in sensul ca erau intoadeauna informati cu activitatea diplomatica a guvernului fie de domnul Maresal,fie de mine personal.

Presedintele - De dumneavoastra,direct ?

Mihai Antonescu - Direct.

Presedintele - Pe cine informati dumneavoastra ?

Mihai Antonescu - Eu l-am informat de mai multe ori pe domnul Maniu,de cateva ori pe domnul Dinu Bratianu si de multe ori pe Gheorghe Bratianu.Pe domnul Iuliu Maniu l-am informat,l-am tinut la curent cu toata activitatea diplomatica pe care am dus-o pana in anul 1944.As putea spune mai multe:in momentul cand negociam armistitiul,chiar in momentul cand domnul Maniu la trinis pe domnul Stirbey sa negocieze armistitiul,in numele opozitiei,tot eu l-am sprijinit cu aprobarea plecarii,dupa aprobarea data de domnul Maresal.

Presedintele - Dar domnu Stirbey a fost trimis de domnul ion Antonescu ?

Mihai Antonescu - Domnul Stirbey a fost trimis cu acordul domnului Maresal,insa a tratat pentru opozitie,nu pentru domnul Maresal.In orice caz am tratat si eu armistitiul.Prin ambasadorul Romaniei la Stockholm,domnul Nanu,am avut legaturi si am primit conditiile armistitiului prin doamna Kollontay,care reprezenta acolo Uniunea Sovietica.Conditiile de armistitiu primite de la Stockholm erau mai complecte decat cele primite prin domnul Stirbey.Ele cuprindeau clauza privitoare la Transilvania,pe care nu o cuprindeau celelalte tratative.Negocierile de la Stockholm erau mai folositoare decat ale domnului Stirbey de la Cairo.Totusi,pana la urma,domnul Maresal a asezat pe aceeasi pozitie morala,impreuna cu domnul Dinu Bratianu.Dupa ce au primit aceste conditii de armistitiu,mai slabe decat cele obtinute de guvernul Antonescu prin Stockholm,au considerat prin actul de la 23 august 1944,ca toata vinonatia cadea asupra domnului Maresal si a mea.Desi se intalnise cu mine si primise toate informatiile,pana in ultimul moment,se considera ca eu as fi fost impotriva armistitiului.

Presedintele - De ce atunci nu s-a incheiat armistitiul de la Stockholm si sa incheiat armistitiul de la cairo,cand conditile se primisera ?

Mihai Antonescu - Prin Stockholm primiseram mai multe comunicari.

Presedintele - Care a fost cauza neincheieri armistitiului de la Stockholm ?

Mihai Antonescu - Trebuie sa vorbesc deschis,pentru ca acum este momentul sa vorbesc.Eu am avut impresia ca domnul Iuliu Maniu prefera,in aceea perioada,sa faca negocieri in trei,adica cu toti aliatii,si nu cu Uniunea Sovietica,pentru unele garantii sau coparticipari de raspunderi la realizarea armistitiului.Probabil ca vroia in acelasi timp sa obtina Transilvania.Adevarul este ca,conditiile venite de la Cairo prin domnul Stirbey,prin acest tip de negociere in trei,nu se prevedea clauza privitoare la Transilvania,in timp ce condiotiile trimise de Inaltul Comandament Sovietic de la Stockholm si adresate Maresalului Antonescu,cuprindea si clauza retrocedari Transilvanie.

Acuzatorul Saracu - Daca conditiile de la Stockholm erau mai favorabile Romaniei ,cine va impiedicat sa incheiati acest armistitiu ?

Mihai Antonescu - Mai intai,din motive de ordin militar,domnul Maresal socotea ca trebuie sa aleaga momentul potrivit.Sfatuitorii sai militari din aceea perioada,de asemenea,credeau ca trebuie intarziat momentul.Acesta este adevarul din punct de vedere militar.Domnul Maresal a explicat ratiunile domniei sale.Pot sa va spun insa,in acelsi timp,ca si alti factori determinanti in Stat si partidele politice,nu s-au grabit sa incheie armistitiul,pentru ca,pana in mai 1944,de pilda,cand am primit primele comunicari in legatura cu armistitiul,am arata acestor factori parerea mea:Armistitiul sa fie incheiat cu orice pret,cu concursul tuturor.Am vazut ca ei asteptau sa vina rezultatele negocierilor domnului Stirbey de la Cairo.Mi s-a spus chiar formal de catre domnul Maniu,ca ar fi mai bine sa lasam opozitia sa negocieze cu Uniunea Sovietica si ca,prin urmare,este mai bine sa asteptam mai intai rezultatul negocierilor domnului Stirbey de la Cairo decat sa le continuam pe cele de la Stockholm.

Presedintele - La data de 23 august ati participat la consiliul de la Snagov ?

Mihai Antonescu - Da.

Presedintele - S-a pus problema continuari razboiului ?

Mihai Antonescu - La inceput,consiliului a discutat diferite probleme curente.Dupa aceea,a venit domnul Gheorghe Bratianu.Domnia sa a venit la mine.Cu voia domnului Maresal,rectific ceea ce adeclarat dansul.Nu a venit intamplator,ci tnr-o misiune speciala.Atuci m-am dus si am vorbit cu domnu Gheorghe Bratianu,care mi-a spus ca vine de la o intalnire cu domnii Iuliu Maniu si Dinu Bratianu si ca acestia erau de acord ca domnu Maresal sa incheie armistitiul.El venise sa solicite si sa-l determine pe domnul Maresal sa accepte acest lucru.A cerut o scrisore domnului Mresal in legatura cu conditiile impuse de domnul Maresal privitor la incheierea armistitiului.Domnu Bratianu a plecat si domnul Maresal a reintrat in consiliu,unde s-au discutat in continuare probleme militare,in legatura cu iesirea tarii noastre din razboi.

Presedintele - In alta ordine de idei:ce atitudine ati luat in Consiliul de Ministri cu privire la masacrele care au avut loc ?

Mihai Antonescu - Trebuie sa fac o marturisire:eu apartin Universitatii si,prin felul in care gandesc eu,nu am avut nici o treba,nici cu doctrina rasiala,nici cu doctrina fascista si nici cu vreo alta ideologie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Procesul Maresalului Ion Antonescu - Prefata

Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Ultima scrisoare a Maresalului Ion Antonescu catre sotia sa Maria