Declaratiile Maresalului Ion Antonescu

Presedintele - Acuzatul Ion Antonescu,am sa va pun cteva intrebari,ca interogatoriu,si am sa va rog sa-mi raspundeti la fiecare intrebare concis,ca sa se poata consemna.In ce imprejurare ati ajuns la formarea guvernului cu Horia Sima,ia 6 septembrie 1940 ?Dati-ne pe scurt imprejurarile.

Maresalul Ion Antonescu - Am ajuns la formarea guvernului cu Horia Sima pantru ca Horia Sima prezenta baza politica a tarii,in acel moment.Toata tara se manifesta in acel moment pentru un guvern legionar.

Presedintele - Dumneavoastra cum ati ajuns la concluzia ca baza politica putea fi data de Horia Sima ?

Maresalul Ion Antonescu - Prin manifestarile anterioare si ulterioare,care au avut loc in tara,dupa insarcinarea mea pentru formarea guvernului.Primind aceasta insarcinare,am vrut sa fac un guvern de uniune nationala,dar n-am reusit.Acest guvern de uniune nationala l-am realizat numai in parte.

Presedintele - De ce nu ati reusit sa faceti un guvern national ? Maresalul Ion Antonescu - Guvern de uniune nationala.

Presedintele - Guvern de uniune nationala?

Maresalul Ion Antonescu - Pentru ca nu am gasit intelegere la toata lumea.

Presedintele - Din momemt ce atuni cand v-ati adresat prima oara vi s-a refuzat colaborarea,cum ati acceptat ca sa formati un guvern legionar ?

Maresalul Ion Antonescu - Am depus mandatul meu Majestatii Sale Regele carol de patru ori in doua zile.Regele mi-a raspuns "Nu am alta solutie".M-am adresat tuturor sefilor de partide,care erau cunoscuti si se manifestau.Toti au cerut in primul rand abdicarea regelui.Dupa ce Regele Carol a abdicat,m-am adresat din nou sefilor de partide si mi s-au pus la dispozitie doar personaje din gruparile respective.

Presedintele - In guvernul de la 6 Septembrie 1940,ce personaje vi s-au dat de la alte grupari ?

Maresalul Ion Antonescu - Liberalii mi-au dat cinci-sase persoane,care au intrat in guvern si au detinut functile economice ale guvernului.Domnul Maniu mi-a oferit doua persoane,pe care,socotindu-le neserioase,le-am refuzat.

Presedintele - Cine erau acele persoane ?

Maresalul Ion Antonescu - Mihai Popovici si Aurel Petrescu.

Presedintele - Pentru guvernul de la 6 Septembrie 1940 ?

Maresalul Ion Antonescu - Da pentru guvernul de uniune nationala,pe care trebuia sa il formam.

Presedintele - In acele momente ati format guvernul cu legionarii.Ati avut si alte elemente ?

Maresalul Ion Antonescu - Aveam si alte elemente.Am format guvernul cu oameni care mi s-au pus la dispozitie si cu militari.Am dat legionarilor minimum posibil ce puteam sa dau.Au fost discutii foarte violente,au fost schimburi de scrisori intre mine si Horia Sima,scrisori pe care le-ati gasit si care sunt publicate in cartea "La marginea prapastiei".

Presedintele - Cand ati luat un contact concret cu legionarii ?

Maresalul Ion Antonescu - In 1935,din initiativa lui Mares.Domnul Mares a vorbit cu Codreanu,in prealabil,si m-au anuntat.Nu este o acuzare pe care i-o aduc Domnului Mares,pentru ca era si in asentimentul meu ca sa ma intalnesc cu Codreanu.Voiam sa vad ce gandeste si sa-i dau sfaturi.

Presedintele - Dupa venirea la putere,la 6 Septembrie 1940,ati incheiat o conventie militara cu grneralul Tippelschierch ?Care au fost conditiile in privinta venirii trupelor germane in Romania ?

Maresalul Ion Antonescu - Am vazut si in actul de acuzare ca se arunca in sarcina mea aducerea acestei misiuni.Conventia a fost semnata in Septembrie 1940.Horia Sima a venit la mine si mi-a vorbit de conventie.Atunci am luat la cunostinta ca sa acceptat venirea misiuni Germane.Cand a venit generalul Tippelschierch cu planurile de la Berlin,ea a fost tratata de Statul Major pe baza principiilor puse de mine.Misiunea avea un scop limitat,de instructie,si nu cum s-a afirmat in actul de acuzare.O misiune militara in timp nu avea dreptul sa ocupe nici posturi economice,nici strategice,cum se afirma in actul de acuzare.Generalul Pantazi este mai la curent ca mine cu insarcinarile pe care le-a avut aceasta misiune.Efectivul misiuni a fost de 19.000 de oameni,dupa care era prevazut in conventie.

Presedintele - Au ocupat zone strategice in zona petrolifera ?

Maresalul Ion Antonescu - In zona petrolifera noi aveam trupe motorizate,la Campina si in alte parti.De aceea s-au dus acolo.Bineinteles,nu pot afirma ca germanii nu aveau interes sa pastreze petrolul pentru baza economica si militara.Baza economica german o alcatuia petrolul romanesc.Centrele noastre motorizate,insa,erau in aceasta regiune,care coincidea si cu interesele nemtilor.

Presedintele - Intreaga aviatie germana era la Bucuresti ?

Maresalul Ion Antonescu - In conventia de atuci nu era prevazuta aviatia,ea a venit mai tarziu.

Presedintele - De ce trebuia sa corespunda asezarea trupelor de instructie germana in zona petrolifera,care-i interesa asa de mult ?

Maresalul Ion Antonescu - acolo erau asezte centrele noastre de instructie pentru trupele motorizate.Eram Conducatorul Statului,nu tineam sa intru in amanunte.Ministrul de razboi si Statul Major se ocupau de aceasta.Eu am stsbilit numai principile care stau la baza acestei conventii:limitarea conventiei germane in tara la 4-5 luni de zile.

Presedintele - Nu era exagerat efectivul de 19.000 de oameni,aproape doua divizii ?

Maresalul Ion Antonescu - Nu erau doua divizii.O divizie era formata din 25.000 de oameni.Era o divizie de tancuri si pe noi ne interesa aceasta unitate,pentru a instrui trupele motorizate romane.Conventia prevedea ca tancurile sa ramana in tara.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Procesul Maresalului Ion Antonescu - Prefata

Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Ultima scrisoare a Maresalului Ion Antonescu catre sotia sa Maria