Declaratiile Maresalului Ion Antonescu

Acuzatorul - Dar domnul Maniu ?

Maresalul Ion Antonescu - Domnul Maniu mi-a recomandat pe domnii Mihai Popovici si Aurel Dobrescu.I-am spus domnului Maniu ca ne afla intr-un situatie prea tragica pentru neamul romanesc.Am luat pe unul singur, pe domnul Petrescu.

Acuzatorul - Ati spus ca:In timpul guvernari dumneavoastra ati primi memorii din partea leiderilor de partide.In ce constau aceste memorii si ce contineau ?

Presedintele - De ce va trimeteau memorii,atat timp cat oameni aveau in credere in dumneavoastra ?

Maresalul Ion Antonescu - Ca sa faca acte bune pentru vremea de dupa razboi.Asa fac partidele politice,strang documente.Nu ma-ati intrebat ce contineau.Contineau diferite lucruri.Odata am primit un memoriu in care se spunea:"La iarna vom muri de foame si de frig."Am raspuns ca nu vom muri,si ca vom avea din abudenta.Daca nu ma credeti,uitati-va in camarile dumneavoastra si veti vedea ca nu vom muri de foame.Acesta a fost raspunsul meu dat in scris.

Presedintele - Cand ati acceptat trecerea trupelor in Balcani ?

Maresalul Ion Antonescu - In ianuarie 1941.

Presedintele - Cunosteati intentiile lor ?

Maresalul Ion Antonescu - Desigur.Am fost chemat de Hitler,unde mi-sa facut o expunere a situatiei internationale.Acolo era si Himler,il vedeam pentru prima oara.Deci SS-ul german.Hitler mi-a spus:"Trebuie sa trec in Balcani,in ajutorul Italiei.Si vreu sa va iti ca inainte de a te chema in Germania,a venit la mine ministrul Italiei,Ghigi,si mi-a cerut sa intervin cu armata romana in Serbia,deoarece armata italiana se gasea intr-o situatie dificila.Grecii si Sarbii vor sa intre in Albania si, daca intra in Albania pune in pericol tot frontul italian,provocand o catastrofa militara."De aceea am acceptat.

Acuzatorul - Intrebati-l daca lideri celor doua partide istorice l-au indrumat in timpul celor patru ani de guvernare,pentru a incheia un armistitiu cu Natiunile Unite.

Presedintele - Liderii celor doua partide istorice,Maniu si Bratianu,au inteprins vreo actiune pentru incheierea armistitiului si iesirea tarii noastre din razboi ?

Maresalul Ion Antonescu - Nici una,nici alta,decat de a-mi cere mie sa inchei armistitiul.Eu le spuneam sa il incheie dansii.Stiam ca partidele politice si,in special domnul Maniu,avea relatii directe de mai multe feluri,cu unii dintre inamici nostri.Domnul Maniu mi-a cerut sa trimit pe cineva la conferinta de la Cairo,care sa negocieze cu Anglia,America si Uniunea Sovietica.Oameni pe care mi-a recomandat,nu le-am considerat potrivite pentru o asa importanta misiune si,de aceea,l-am propus pe domnul Stirbey,care cunostea toata lumea politica inca din primul razboi mondial.

Presedintele - Vi-sau recomandat si domnii Visoianu,Savel si Radulescu ?

Maresalul Ion Antonescu - Domnul Maniu a venit de vreo trei-patru ori la mine.L-am trimis la el,de mai multe ori,pe domnul Cristescu.L-am trimis odata cu o scrisoare dictata de mine special,despre asta am vorbit mai inainte.Am tinut legatura si cu domnul Mihalache,care ma vizita des.

Presedintele - Si prin Mihai Antonescu ?

Maresalul Ion Antonescu - Prin Mihai Antonescu nu tineam nici o legatura cu domnul Maniu.Numai pentru Gheorghe Bratianu,care venea foarte des,a intervenit Mihai Antonescu.

Acuzatorul Saracu - Hotararile pentru politica interna si externa le lua Coniliul de Ministri,sau le luati singur ?

Presedintele - Va itreaba acuzatorul public,daca hotararile de politica externa si interna le luati singur sau in Consiliul ?

Maresalul Ion Antonescu - Discutam cu ministri respectivi,in afara de lucrurile secrete,care,in nici o tara din lume,nu se discuta cu ministrii lucrurile secrete.Dar intodeauna discutam cu ministri de resort.Niciodata nu am trecut de vrun ministru cu vedere si,sa stau de vorba cu secretarul lui.In afara de trei exceptii.Niciodata nu discutam cu un subaltern al unui ministru,ci discutam numai cu ministrul,fiindca stiam cata valva se facea cand discutam cu un subaltern.

Acuzatorul - Daca cineva din guvern ar fi vrut sa demisioneze,ar fi putut s-o faca ?

Maresalul Ion Antonescu - Oricine putea sa o faca.Nu am tinut pe niciodata pe nimeni legat de maini si de picioare.

Acuzatorul - Maresalul a declarat ca,inca din 1943 ere convins ca razboiul era pierdut.Ce l-am mai determinat sa continue actiune de razboi alaturi de Germania,pentru care a sacrificat sute de mii de oameni ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Procesul Maresalului Ion Antonescu - Prefata

Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Ultima scrisoare a Maresalului Ion Antonescu catre sotia sa Maria