Testamentul politic al Maresalului Ion Antonescu

Un om care,fara nume,fara protectie,fara bani s-a urcat in Stat la cel mai inalt loc de conducere si de raspundere,acel om are datoria sa se justifice,iar poporul si istoria au dreptul sa-l judece. Am sa expun faptele si actiunile mele politice,economice si militare,dar acestea nu vor fi complecte in momentul de fata. Prin dumneavoastra,poporul isi va da verdictul,iar maine,istoria isi va spune cuvantul.Expuntoate actele si faptele mele pentru ca poporul sa ajunga la intelegerea lor. Dati istoriei adevarul si nu incercati sa faceti fata unei situatii de moment ! Eu va voi spune adevarul,asa cum onoarea mea de soldat m-a facut sa-l respect toata viata.Considerati,va rog,scaparile nu ca o iesire sau omitere intentionata.Nu ma fost omul unor astfel de calcule si nu voi fi.Dar nu am vazut piesele dosarelor si miilor de rezoluti ce am dat in acest patru ani,in care se gaseste imprimat sufletul meu si actiune mea. Prima mare acuzatie ce mi-se aduce,de a fi premeditat luarea puterii impreuna cu Zelea Codreanu,vreau s-o spulber acum.

La interogatoriu am avut onoarea de a declara ca primul contact cu Legiunea a fost in 1933,cand Regele Carol mi-a cerut parerea cu privire la Garda de Fier.Stiam ca legionarii tulbura tara si pericliteaza granitele.Am spus Regelui Carol ce credeam atunci:"Prefer sa mor in mocirla,intr-o Romanie Mare,decat sa mor in paradisul unei Romanii Mici." Intrevederea de atunci a avut drept scop orientarea mea.Am ajuns la concluzia ca Zelea Codreanu nu va putea duce tara pe panta ascendenta pe care spera,ci dimpotriva. Problema dinastiei el o privea sub o lumina diferita decat mine.Zelea Codreanu,mi-a declarat ca,in 24 de ore de la luarea puterii,va trece de partea Germaniei si va cere abdicarea Regelui.Iar eu i-am spus:"Domnule codreanu,in cazul acesta,cel dintai pe care va trebui sa-l impusti va fi generalul Antonescu."In politica interna,am aratat ca introdusese din nou pistolul,cu care stiam ca va aduce varsare de sange.In decembrie 1937,Garda de Fier a facut un mare pas in simpatia opiniei publice.Regele a incredintat formarea guvernului lui Octavian Goga.Am spus atunci Regelui Carol:"Formatia Goga nu va putea fi durabila,decat introducand in compozitia ei Legiunea si pe domnul Bratianu.De ce?Pentru ca,am afirmat atunci:Niciodata ideea nu poate fi distrusa cu pistolul.Mai bine s-o aduci la putere si sa vezi daca poate sa aduca fericire pentru neam sau nu ..."Stiam insa ca ea nu avea sorti buni,deoarece toata pleava societatii romanesti se afla inscrisa in legiune. Am dat Regelui ideea de a aduce Legiunea la putere si el m-a insarcinat cu formarea guvernului.Am refuzat,nevoind sa trec peste Octavian Goga,pentru care aveam o mare stima.Solutia Regelui a fost sa intru in guvern ca Ministrul Apararii Nationale,ca prezenta mea in guvern era o marturie si o chezasie ca politica externa a Romaniei nu se va schimba,stiindu-se ca programul lui Zelea Codreanu prevedea,in 24 de ore,orientarea tarii catre Germania.Atunci,fortat si contrar uzantelor ca ministrul armatei sa faca declaratii politice,am facut-o.Eram convins.Pastram fata de Germania amintirea razboiului trecut si,mai ales,spre aceasta ma indrepta structura mea intelectulala.

Guvernul Goga a tinut patruzeci de zile si omorurile au inceput.Intrand in panica,Regele mi-a incredintat formarea guvernului.Am acceptat,pentru ca prea des se schimbau guvernele.Opinia publica cunostea pre bine cauzele. Regele voia sa introduca in guvern inca doua persoane,pe care nu le puteam accepta.Am apelat la Zelea Codreanu,rugandu-l sa inceteze agitatiile.Cu ocazia acelei convorbiri,el a recunoscut ca nu avea nici umprogram de guvernare.Zelea Codreanu a fost arestat si eu m-am dus la proces,pentru ca,dupa mine,atunci cand vezi ca un om se ineaca,omeneste este sa-i intinzi o mana. Pe Horia Sima l-am vazut in timpul cat el era ministru in guvernul Gigartu.Am avut o convorbire,mi-a declarat:"Domnule general,spuneti drept,am eu figura de prim-ministru ?" S-a petrecut ultimatumul rusesc.Cu acest grav eveniment,am trimis o scrisoare de protest impotriva cedarii fara lupta a doua provincii romanesti.La doua zile dupa aceea,am fost dus la Manastirea Bistrita.Mi-se imputa ca ca aici as fi pregatit legatura cu Germania,im vederea luarii puterii.Nu cunosc limba germana si pregatirea mea intelectuala si spirituala mia-m pregatit-o la scoala franceza.Nu am uitat odiosul tratat de la Craiova si de la Bucuresti.Nu am uitat ca in Alsacia si Lorena avem 2000 de cruci si nici jertfele noastre de pe front,in 1916. La Manastirea Bistrita am aflat ca Regele Carol al II lea se indreapta cu fata spre Germania. Granitele se prabusisera.

Eliberat de la Bistrita,Regele mi-a incredintat formarea unui guvern de majoritate nationlal.Am vizitat pe oamenii politici Maniu,Bratianu,Stelian Popescu cerandu-le sa discutam programul de guvernare,datorie sfanta pentru omul destinat sa ia conducerea tarii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Procesul Maresalului Ion Antonescu - Prefata

Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Ultima scrisoare a Maresalului Ion Antonescu catre sotia sa Maria