Testamentul politic al Maresalului Ion Antonescu

Raspunsul tuturor oamenilor politici a fost:"Intai,abdicarea Regelui Carol al II lea,apoi vom discuta."Cand s-au prabusit granitele,am hotarat impreuna cu Maresalul Prezan,sa mergem la Rege si sa formam un guvern de colaborare cu oamenii politici.Oamenii politici insa nu au vrut.Toti s-au dat la o parte.Am ramas singur.A urmat cele intamplate la 4 septembrie 1940 ! Regele mi-a spus:"Nu te las,nu pleca.Nu am pe altul.Tu esti un patriot."Strada fierbea.Am intrebat pe generalul Coroama,Comandantul Diviziei de Garda,daca il va apara pe Rege.Mi-a raspuns:"Nu trag in popor.Nu-l apar pe Rege !"Am cerut parerile consilierilor regali.Toti,fara deosebire,mi-au spus ca Regele trebuie sa plece.Am chemat generali.Absolut toti,in afara de Paul Teodorescu si Gheorghe Mihail,au spus ca Regele trebuie sa plece. Regele s-a consultat toata noaptea cu oamenii sai politici si s-a convins ca tara cere abdicarea sa.A pus insa drept conditie,ca eu sa iau asupra mea prerogativele regale,iar eu am promis sa stau stalp de veghe langa Voevodul Mihai,viitorul Rege,si sa-i pastrez tronul.

Am primit din partea Regelui puterea... Deci,iata domnule presedinte si onorati judecatori,actul premeditarii in vederea luarii puterii in stat,de care am fost acuzat !Nu aveam nevoie de sprijin german,pentru a veni la putere,deoarece insusi Regele Carol mi-a incredintat-o ! Odata cu preluarea puterii,a inceput adevaratul calvar al vietii mele ! Prima mea grija a fost sa iau contact cu fortele politice,care reprezentau fortele statului.Toate m-au refuzat.Domnul Iuliu Maniu,orice ar spune astazi,mi-a oferit atunci pe Mihail Popovici si pe Aurel Dobrescu.La aceasta oferta i-am spus:"Domnule Maniu,sunt timpuri prea grele pentru tara ca sa glumim?"De aceea,domnilor,in guvernul meu nu au fost persoane marcante. A sosit si Horia Sima,care a fost gasit deghizat in cioban,la Brasov.El venise pe baza unei miscari puse la cale de SS-ul german.

Horia Sima avea pretentii foarte mari.Am mentionat de la inceput ca o guvernare legionara,lasata singura,ar fi fost un dezastru pentru tara.M-am situat pe aceasta baza la acceptarea unui guvern cu elemente legionare.S-a spus ca pozitiile dominante au fost ale lui Sima.Nu este adevarat.Armata o aveam eu,iar la interne era generalul Petrovicescu,un bun,vechi,si incercat prieten,al carui caracter si curaj se dovedisera.Cat timp am stat inchis la Bistrita,el a fost singurul care mi-a adresat lungi felicitari si scrisori,stiind bine la ce se expunea in acel moment.Petrovicescu a intrecut pretentiile lui Sima si a fost depasit.A gresit si a fost de mult pedepsit. Cu privire la guvernarea cu Horia Sima:Aveam la Jilava o garda militara pe care ma puteam bizui.Am dus acolo pe cei pe care voiam sa-i salvez de gloantele pistoalelor,de cei ce voiau razbunare.Aveam doua armate in stat.Il lasam sa se uzeze,pentru ca nu toata armata era de partea mea.Abia iesisem din catastrofa prabusirii granitelor.Armata a venit spre mine,atunci cand un soldat stropit cu benzina,a fost ars de legionari.Era un moment hotarator pentru neamul romanesc.Atunci numai armata a decis soarta evenimentelor. Partidele politice s-au retras definitiv din calea mea.Le-am aratat ca un guvern militar reprezinta ultima forma politica pentru supravietuirea statului.Romania nu ajunsese in situatia de a avea nevoie de acest guvern,mai avea rezerve.Dar politicienii refuzau sa participe la guvernare.

Frontierele tarii se sprijineau pe acordurile Ligii Natiunilor,pe mica intelegere,pe fortele ei militare.Toate aceste edificii se prabusisera. Nu am premeditat si nu am pus la cale primirea coloanei armate a V a gaermane pe pamntul tarii.Nu am avut sprijin german.Dupa cum stiu sa-mi apar demnitatea de om,am stiut sa ma situez si pe o cale dreapta,pentru ca nu sunt omul care sa faca tranzactii cu demnitatea poporului roman.Am gasit in Germania un reazem Romaniei,deoarece ea era singura care oferea garantii frontierelor.Constient,am consimtit la trecerea trupelor germane prin tara.Nu aveam de ales.Orice rezistenta ar fi dus la prabusire.Am fi avut soarta sarbilor.Evreii,comunistii,politicieni ar fi fost exterminati.Serbia a pierdut 800.000 de oameni.Generalul Nedici mi-a cerut ajutor:"Salvati-ne,ne omoara pe toti:croati,unguri,sarbi,iar la urma o sa ne omoram noi intre noi !"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Procesul Maresalului Ion Antonescu - Prefata

Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Ultima scrisoare a Maresalului Ion Antonescu catre sotia sa Maria