Declaratiile lui Mihai Antonescu

Acuzatorul - Il rog pe acuzat sa raspunda cine se face vinovat de crimele comise de jandarmi,asupra populatiei di Basarabia si Bucovina precum si cele de dincolo de Nistru ?

Mihai Antonescu - Cred ca,dupa toate principiile,aceste acte,daca nu au fost comise in temeiul unui ordin sau dispozitie data de guvern,trebuie considerate ca acte individuale,raspunzatori fiind cei ce l-au comis.

Presedintele - Ati spus mai devreme ca, ati purtat negocieri pentru incheierea unui armistitiu inca din vara anului 1943 ?Ce v-a determinat atunci ca,in paralel cu aceste negocieri pe care pretindeti ca le-ati avut,tot in aceea vara a anului 1943,in calitatea dumneavoastra de Ministru de Externe,sa fiti primul Ministru de Externe din Europa,dupa Germani hitlerista,care a recunoscut guvernul lui Benito Mussolini ?

Mihai Antonescu - Fara sa ma desolidarizez,in fond,de aceasta raspundere,doresc sa va precizez ca recunoasterea guvernului Mussolini s-a facut la cererea directa a lui Hitler catre domnul Maresal Antonescu.Ambasadorul Germanie in Romania,domnul Killinger,a venit seara la domnul Maresal,la cererea colonelului Radu Davidescu,fara cunoasterea si asentimenul Ministerului de Externe.Dupa aceea am facut o scrisoare,in care,dupa ce domnul Maresal facuse declaratia de recunoastere si o comunicase domnului Killinger,am adaugat:"Domnului Benito Mussolini,seful guvernului italian.",ceea ce nu inseamna o recunoastere de Stat.

Acuzatorul - Daca in 1942,atuci cand s-a trimis al doilea esalon de trupe pe front,daca ati fost de acord sau daca l-ati sfatuit pe Maresalul Antonescu sa le trimeata sau ,daca sa pus de acord asupra acestui punct cu acuzatul general Pantazi ?

Mihai Antonescu - In treaba aceasta,a politicii militare a domnului Maresal,cred ca este de datoria mea sa-l las pe domnul Maresal sa va justifice politica sa.

Presedintele - Este vorba daca si dumneavoastra v-ati dat acordul ?

Mihai Antonescu - In ceea ce ma priveste pe mine,nu numai ca nu am fost de acord,dar am facut tot ce am considerat ca constiinta mea imi cerea atunci,ca sa impiedic sau sa reduc aceasta participare militara.

Acuzatorul - Ati facut un memoriu lui Hitler,prin care aratati ca sunteti printre putini initiatori ai acestei trimiteri a esalonului 2 pe front ?

Mihai Antonescu - Domnule presedinte,nu puteam sa fiu eu initiatorul,pentru ca in aceasta problema...

Presedintele - Ati facut acest memorandum ?

Mihai Antonescu - Niciodata,pentru ca toate actiunile militare se discutau direct intre Hitler si Maresalul Antonescu...

Acuzatorul - Dca acuzatul isi mentine declaratia facuta mie la interogatoriu,ca cele doua referendumuri facute in Romania au fost facute la sugestia Germaniei ?

Mihai Antonescu - Eu nu am spus aceasta.Eu am spus ca,atunci cand Germania facea mari eforturi sprijinind regimul legionar,atunci cand cerea sa se faca un partid,ei credeau ca in tara ar exista un regim politic,care sa sustina politica Germaniei.Atunci i-am spus domnului Maresal sa fac un referendum.

Acuzatorul - Prin urmare,a dat scrisoarea domnului Gafencu trimisa de la Moscova,in 1941,prin care se arata clar ca Uniunea Sovietica se opunea cedarii Ardealului si se opunea patrunderii germanilor in zona petrolifera romana,aratand ca Uniunea Sovietica este nemultumita ca nu a fost intrebata,nici consultata in privinta aceasta.

Mihai Antonescu - Am vazut in actul de acuzare de la dosar,un act datand din luna aprilie 1941,semnat de mine,in care dau ordin domnului ambasador Gafencu,la Moscova,sa nu ia nici o legatura cu guvernul Uninunii Sovietice.In aprilie 1941 eu nu eram Ministru de Externe si nu puteam sa dau aceste ordin.In schimb,imi amintesc,telegrama trimisa domnului Gafencu si scrisoarea prin care,la sfarsitul lunii noiembrie,domnu Gafencu a comunicat la Bucuresti convorbirea avuta cu ministrul Vasinsky,asupra relatilor cu Romania si rostul aderari Romaniei la Pactul Tripartit.Atunci am spus ca aderarea tarii noastre la acest pact nu trebuie interpretata ca o atitudine ostila fata de Uniunea Sovietica.

Acuzatorul - Daca la intrarea tarii noastre in razboi a vut si acordul partidelor politice ?

Mihai Antonescu - La data intrarii in razboi am avut un acord,nu formal,insa partidele politice au cunoscut intrarea in razboi,iar domnii Iuliu Maniu si Dinu Bratianu au luat la cunostinta acest lucru.L-am intalnit personal pe domnul Maniu si am vorbit despre intrarea inn razboi,asa ca stiut chiar de la mine personal.Nu numai ca nu mi-a spus ca acesta ar fi un act de crima impotriva tarii sau o crima internationala sau un acte de neurmat,dar mi-a spus pur si simplu ca dansul socoteste ca este mai potrivit sa ramana inca in pasivitate,pentru ca,cu acest prilej se discuta,cum a spus si domnul Maresal,formarea unui guvern de uniune nationala.De asemenea,domnul Dinu bratianu a luat la cunostinta si a adoptat o pozitie de rezerva si de asteptare,pentru alte imprejurari.

Presedintele - In ce masura au contribuit institutiile bancare la acest razboi ?

Mihai Antonescu - Banca Nationala si toate institutiile bancare asa cum le stie toata lumea,au sprijinit razboiul fie prin imprumuturi bancare fie printr-o serie intreaga de operatiuni de credit.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Procesul Maresalului Ion Antonescu - Prefata

Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Ultima scrisoare a Maresalului Ion Antonescu catre sotia sa Maria