Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Presedintele - La ce data a inceput contactele dumneavoastra cu miscarea legionara ?

Generalul C.Petrovicescu - In 1943.

Presedintele - Si cum s-a petrecut ?

Generalul C.Petrovicescu - M-am dus atunci la consiliul de razboi,la corpul II armata,cand am inceput sa lucrez cu magistratul ajutor,pe care il aveam,pe Hotineanu.S-au facut atunci instructiuni si dupa aceea,a iceput judecarea procesului.Instructile verbale au durat cam 10 zile.Consiliul ere prezidat de generalul Ignat.In rechizitoriu,avand in vedere actele gasite si cele auzite verbal,in rechizitoriul meu am cerut condamnarea celor trei asasini si am lasat la aprecierea Consiliului vinovatia lui Cantacuzino si Codreanu,iar pentru ceilalti acuzati,am cerut achitarea.Aceasta a fost atitudinea mea atunci.Consiliul a fost de acord.

Presedintele - Ulterior,cum au evoluat relatile dumneavoastra cu miscarea legionara ?

Generalul C.Petrovicescu - Nu am avut nici o legatura.Am plecat dupa aceea in strainatate,m-am reantors,mia-m reluat serviciul si am trecut la comanda diviziei de la Turnu Severin.Acolo, intre anii 1935-1936 s-a tinut congresul studentesc din Timoc si Oltenia,care era prezidat de profesorul Manolescu si care era autorizat.Am primit o invitatie la acest congres si m-am prezentat.

Acuzatorul Stoican - Facand elogiul legionarilor ?

Generalul C.Petrovicescu - Nu am vorbit absolut nimic de miscarea legionara acolo.

Presedintele - Dar dupa aceea ?

Generalul C.Petrovicescu - De la terminarea procesului si pana la data de 16 octombrie 1940,nu am avut nici o legatura.Adica legaturile mele au fost nule.Nici o legatura.Ei au fost foarte sensibili ca au gasit un aom care sa scoata adevarul la lumina.

Presedintele - Dar in 1938 ?

Generalul C.Petrovicescu - In 1938,am fost citat ca martor la procesul lui Zelea Codreanu,avand in vedere atitudinea mea din 1934.

Presedintele - Dar cu privire la inarmarea legionarilor,ce masuri ati luat dumneavoastra ?

Generalul C.Petrovicescu - Miscarea legionara avea pe atunci un comandament propriu si era pus sub comanda lui Horia Sima.Noi nu aveam competenta.Nu am facut nici o inarmare.Pentru mine,pe strada,un legionar sau nelegionar era tot una.

Presedintele - Dar erau inarmati cu arme de la Interne.Duneata ce stii in legatura cu asta ?

Generalul C.Petrovicescu - Doamne fereste !Am citit in actul de acuzare ca as fi dat 90 de pistoale,cum ca stie si generalul Vasiliu,care este aici si care cunoaste ca domnul Rosianu a declarat ca:acele 90 de pistoale au fost date de mine in urma tratativelor cu domnul Topor,la cererea lui Horia Sima.

Presedintele - Cum ati reactionat,dupa masacrul de la Jilava ?

Generalul C.Petrovicescu - In privinta masacrului de la Jilava,nu am competenta sa va dau nici o lamurire,si va spun si de ce:Jilava este o inchisoare miltara.care apartine de Ministerul de razboi.Eu eram Ministrul de Interne si nu aveam nici o competenta.Jilava a fost transformata de domnul Mihai Antonescu pentru inchiderea celor arestatide comisia speciala prezidata de domnul Banu,ca vinovati de crimele trecutului.

Mihai Antonescu - Eu nu puteam sa transform o inchisoare militara in inchisoare pentru detinuti civili.

Generalul C.Petrovicescu - Exista declaratia dumitale la Curtea de Justitie Militara unde se spune ca ai dat ordin ca acesti vonovati sa fie inchisi la Jilava.

Presedintele - Si dupa aceea ce ati facut ?

Generalul C.Petrovicescu - In dimineata zilei cand s-au petrecut masacrele,m-am dus sa vad ce sa petrecut si am gasit acolo pe domnul general Popescu,comandantul militar al capitalei,impreuna cu un magistrat militar.A urmat dupa aceea un consiliu de ministri care a tinut de dimineata pana la ora zece seara.

Presedintele - Generalu Popescu era comandatul militar al capitalei,dumneavoastra erati Ministru de Interne.Cui ati raportat de ceea ce se petrecuse la Jilava ?

Generalul C.Petrovicescu - Domnului Maresal Antonescu.

Presedintele - Ce raspuns v-a dat Domnul Maresal Antonescu ?

Generalul C.Petrovicescu - Poate ca isi aduce amine ceea cea spus:"Nu imi pare rau de nici unul dintre acestia,pentru ca au facut prea mult rau acestei tari."

Presedintele - Cum explicati ca,dupa aceea,ati luat alta atitudine ?

Maresalul Ion Antonescu - Nu a venit in dimineata aceea la mine !

Presedintele - Cand v-a adus la cunostinta generalul Petovicescu despre cele petrecute la Jilava,este adevarat ca ati spus ca bine le-a facut ?

Maresalul Ion Antonescu - Toti oamenii politici care au fost dusi la Jilava,precum jandarmii si multi oamenii nevinovati,au fost dusi acolo tocmai ca sa fie protejati.

Presedintele - Aveti ceva de obiectat impotriva afirmatilor generalului Petrovicescu,ca, in momentul in care va instintat despre ce sa petrecut la Jilava,ati spus ca bine li-sa facut ?

Maresalul Ion Antonescu - Aceasta nu are nici o legatura cu atitudinea mea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Procesul Maresalului Ion Antonescu - Prefata

Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Ultima scrisoare a Maresalului Ion Antonescu catre sotia sa Maria