Declaratiile lui Iuliu Maniu

Iuliu Maniu - In ceea ce priveste negocierile si rezultatul,nu le-am primit de la Ministerul de Externe.In schimb am trimis eu o telegrama domnului ministru,ca sa fie informat de ceea ce se petrece,ca nu cumva sa fie intretaiate negocierile ce le ducea dumnealui la Madrid.Era o treaba de loialitate.

Mihai Antonescu - Este un fapt sigur,care poate fi probat oricand,ca legatia de la Ankara a trimis conditiile de armistitiu venite de la Cairo.

Iuliu Maniu - La ce data ?

Mihai Antonescu - La data cand au fost formulate.Cred ca la sfarsitul lunii aprilie sau mai 1944 si ca ele purtau mentiunea:"Pentru domnul Maresal Antonescu si domnul Iuliu Maniu.",ca ele au venit si prin Ministerul de Externe dar codificate,si ia-m transmis domnului Maniu aceste conditii venite prin minister.Probabil domnul Maniu a aflat mai devreme,fiindca domnia sa avea mijloace de comunicare directa.

Iuliu Maniu - Va rog sa precizati.

Mihai Antonescu - Voi da precizari.Eu m-am ocupat de plecarea domnilor Stirbey si Visoianu al Cairo si le-am pus la dispozitie tot ce era necesar pentru activitatea de acolo.Dupa toate facilitatile oferite acestor domni,nu am fost tinuti la curent cu nimic din ceea ce faceau dansii acolo,nici domnul Maresal si nici eu.Singurul lucru pe care mi-la spus domnul Maniu cand ne-am intalnit a fost ca,are informatii care il fac pesimist,Este singurul lucru pe care mi-al spus.Noi am primit apoi numai conditiile de armistitiu,si acestea erau trimise de ambasadorul nostru de la Ankara, domnul Cretianu.Eu am dat conditiile domnului Maresal si domnului Maniu.Domnul Maniu isi aminteste acest lucru ?

Iuliu Maniu - Eu nu am fost in legatura cu domnul Mihai Antonescu.Aveam prieteni,care erau si prietenii domniei sale,dar corespondenta directa nu am avut.Eu am tinut legatura aproape zilnic cu domnii Stirbey si Visoinau care se aflau la Cairo.Asa am fost instiintat ca,la 13 aprilie 1944,s-au stabilit definitiv conditiile preliminare ale armistitiului.In urma acestui lucru,m-am intalnit cu domnul ministru si l-am instiintat ca,s-a facut un act preliminar de armistitiu cu ambasadorii Angliei,Americii si Rusiei.Si am schitat in linii mari acest act preliminar de armistitiu.Nu am stiut,si pana in momentul de fata nici nu am auzit,si nici domnii Stirbey si Visoianu nu mi-au spus ca,dumnealor au reusit sa stabileasca oarecare conditii,adica un act preliminar de armistitiu.

Mihai Antonescu - Daca isi aminteste domnul Maniu, ca nu numai intr-o casa neutra,dar chiar si la Snagov,l-am vazut pe domnia sa mai de multe ori,la cererea sa,facuta prin doamna su domnul Manuila si daca-si mai aminteste ca l-a vazut chiar si pe domnul Maresal la mine in birou si daca recunoaste ca,atunci i-am adus la cunostiinta ca eu duc negocieri directe de armistitiu cu Uniunea Sovietica prin Stockholm si datele primite de la doamna Kollontay erau favorabile tarii noastre.Cu acea ocazie domnul Maniu mi-a spus:"Eu de la Cairo am numai informatii negative."

Iuliu Maniu - Despre negocierile care se purtau la Stockholm,prin doamna Kollontay,nu m-a informat.Eu aveam relatiile mele personale cu doamna Kollontay,care era ambasadoarea Rusiei la Stockholm,si le purtam printr-un preiten de al meu din Bucuresti si printr-un prieten de al nostru din Stockholm.Adevarul este,ca din actul preliminar de armistitiu de la Cairo,n-am fost multumit din doua motive.

Presedintele - Inainte de a coninua ceea ce mai aveti de spus,vreau sa sa va intreb daca,domnul Mihai Antonescu v-a informat ca dansul poarta negocieri la Stockholm ?

Iuliu Maniu - Da,m-ia spus ca poarta negocieri la Stockholm,dar nu m-a interesat prea mult,deoarece aveam informatiile mele.Este adevarat ca aceste discutii le-am purtat intr-o casa particulara din Bucuresti,si pe urma la Snagov cu domnul Maresal.Nu ca nu m-au interesat,dar nu a fost o tema speciala,o tema noua pentru mine.Pe mine ma interesa tot ceea ce era legat de acest armistitiu.Cum sa nu ma intereseze ?Mai bine zis,nu am tinut prea mult cont de asta,deoarece si eu eram in legatura cu doamna Kollontay,printr-un prieten.

Mihai Antonescu - Daca m-a sfatuit sa las atunci opozitia sa negocieze cu Uniunea Sovietica ?

Iuliu Maniu - Niciodata nu am avut aceasta parere,pentru ca ar fi fost prea nemodest din partea mea,ceea ce nu imi sta in caracterul meu de a fi,sa cred ca ceea ce negociez eu este mai important decat ceea ce negocieaza guvernul.

Mihai Antonescu - Dar domnul Maniu a spus mai devreme ca,dansul nu a dat nici o importanta acestor negocieri de la Stockholm,iar acuma afiram ca era mai important ceea ce negocia guvernul.In orice caz,daca domnul Maniu isi mai aduce aminte ca conditiile venite de la Stockholm,cuprindeau clauza privitoare la retrocedarea Transilvaniei,in timp ce acelea venite de la Cairo nu cuprindeau aceasta clauza ?

Iuliu Maniu - Vreau sa precizez,sa nu supar pe nimeni,iar declaratiile sa ramana precise:eu am spus ca nu am dat nicio importanta negocierilor,dar ceea ce imi spunea dansul atunci,nu era ceva nou,pentru ca eu stiam si mai dinainte.

Mihai Antonescu - Domnule presedinte,nu vreau sa mai insist asupra acestui lucru,pentru ca domnul Maniu a stabilit prin ceea cea a declarat o atitudine,care are un caracter istoric,desi eu imi amintesc ca domnul Maniu,la data de 23 august,i-a trimis un mesaj lui Stalin,am citit in ziare,dupa arestarea noastra,astfel nu vreau sa mai comentez ca domnia sa acum considera...

Presedintele - Acestea sunt teme fixate.

Mihai Antonescu - Daca recunoaste domnul Maniu,ca la o discutie avuta la Snagov,chiar in biroul meu,cu domnul Maresal,domnul Maresal i-a spus ca nu poate accepta conditiile armistitiului de la Cairo,cre nu prevede retrocedarea Transilvaniei,in schimb cele de la Stockholm o prevedea ?Daca domnul Maresal ia explicat ca nu poate accepta nici conditiile armistitiului de la Moscova,din cauza articolului.1,care prevedea drept conditie expresa intoarcera armelor impotriva germanilor,si domnia sa dorea negocierea acestui artico.1 sa se modifice si sa fie eliminat,ramanand doar angajamentul ca,daca germanii ar opune rezistenta,atunci domnul Maresal sa intoarca si dansul armele,pentru a apra interesele tarii?Daca domnul Maniu,cu aceea ocazie,a auzit acest lucru ?

Iuliu Maniu - Punctul de vederea al domnului Maresal a ramas acelasi,la acea intalnire de la Snagov,cat si in cele ulterioare,pe care le-am avut la domnia sa acasa,ca dansul,ca militar,nu poate sa incalce un cuvant pe care l-a incheiat.Deci dansul ca Maresal,nu poate sa intoarca armele impotriva acelora alaturi de care a luptat.Un punct de vedere foarte frumos,dar nu politic.

Punctul meu de vedere a fost ca nu pote fi oprita o natiune in calea ei printr-un cuvant de onoare,dat de cineva,fie el Prim-Ministru sau Maresal.I-am spus ca daca din motive personale sau morale,actualul Presedinte al Consiliului de Ministri,adica domnul Maresal,nu poate sa incheie un act oarecare,din punct de vedere moral,atuci mai exsista o solutie,sa lase pe altcineva.Dar este inadmisibil ca un om de stat sa spuna:"Am dus tara la prapad,dar mi-am salvat onoarea !"Nu este drept.Sa lase pe altcineva sa o faca.

Presedintele - La observatia facuta de dumneavoastra,ce raspuns ati primit de la Ion Antonescu ?

Iuliu Maniu - Ca situatia militara este de asa natura,si ca germanii sant asa de puternici in Romania,ca o incercare de aceasta natura ar duce la sigura infrangere a Romaniei.Aceasta a spus-o nu cu ocazia intalniri de la Snagov,ci ulterior,cand cunosteam conditiile de la Moscova.

Maresalul Ion Antonescu - Daca isi aminteste domnul Maniu ca,cu acea ocazie,i-am spus:"Domnule Maniu,eu nu pot sa accept aceste conditii,dar nici nu ma cramponez de conducerea statului.Luati dumneavoastra conducera si acceptati aceste conditii,daca le gasiti favorabile."In acelasi timp l-am rugat pe domnul Maniu sa-i transmita acest lucru si domnului Dinu Bratianu.Aceasta sa intamplat la inceputul lunii aprilie 1944.

Iuliu Maniu - Intr-adevar,cu ocazia intalnirii pe care am avuto cu domnul Maresal la inceputul lunii aprilie 1944,la Snagov,am discutat conditiile de armistitiu pe care le primisem.Domnul Maresal mi-a spus ca daca eu gasesc aceste conditii acceptabile sau daca domnul Dinu Bratianu le gaseste acceptabile,sa preluam noi puterea si sa semnam armistitiul.

Maresalul Ion Antonescu - Si v-am spus ca eu va dau tot ajutorul militar ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Procesul Maresalului Ion Antonescu - Prefata

Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Ultima scrisoare a Maresalului Ion Antonescu catre sotia sa Maria