Declaratiile lui Iuliu Maniu

Iuliu Maniu - Desigur,pentru ca era de datoria mea,insa persoana care ar fi putu sa-mi dea informatii concrete,ar fi fost Majestatea Sa Regele Mihai.Dar Regele,in acea dimineata cand eu ma indreptam spre Palat,el plecase.Astfel,eu nu am vorbit cu Regele,pana dupa ce s-a intors.Cred ca plecarea Regelui de la palat,a fost necesara,deoarece Palatul era bombardat de germani si generalu Sanatescu nu putea admite ramanerea Regelui la Palat,sub atacul bombelor.

Presedintele - Cand v-ati intalnit cu Regele Mihai ?

Iuliu Maniu - Nu as putea sa va precizez cu exactitate,dar au trecut ma-i multe zile.

Mihai Antonescu - Chiar nu la intrebat domnul Maniu nici pe generalul Sanatescu,care era presedintele Consiliului de Ministrii,despre motivele care au dus la arestarea domnului Maresal ?Domnule presedinte,insist sa pun aceasta intrebare,pentru ca din declaratiile domnului Maniu,se pare ca domnia sa nu a avut nici cunostiinta despre arestarea domnuli Maresal si ca,se vede,astazi dansul incearca sa se desolidarizeze de tot ce nu-i apartine...Si spune:"Eu ma intrat in guvern a doua zi si nu stiu nimic despre acest lucru,raspund cei care au fost inainte."Poate domnul Maniu nu vrea sa recunoasca deschis acest lucru si de aceea,vreu sa-l conving pe domnul Maniu sa explice,daca l-a intrebat sau nu l-a intrebat pe generalul Sanatescu si daca acesta i-a comunicat adevaratele motive ale arestarii domnului Maresalsi ce pozite a luat in acest caz ?

Presedintele - Va rog,domnule Maniu v-ati interseat de motivele arestarii Maresalului Antonescu,si ce pozitie ati luat cand ati aflat ?

Iuliu Maniu - Sigur ca l-am vazut pe generalul Sanatescu.Ulterior am fost invitat sa fiu ministru in guvern.Am aratat ca nu m-am desolidarizat de aceasta procedura.

Avocatul Eugen Ionescu - O ultima intrebare pe care acuzatul nu ar putea sa o puna personal si imi permit sa o pun eu.Din toate aceste framantari,din 1941 pana in 1944,din toate problemele care l-au preocupat pe acuzatul Mihai Antonescu,din toate intalnirile pe care domnia sa le-a avut cu Iuliu Maniu,care este parerea domnului martor ?Aceste probleme si preocupari erau serioase ?

Iuliu Maniu - Sigur ca domnul Mihai Antonescu era foarte serios si preocupat de problemele care erau in curs,printre care,si incheierea armistitiului.De asemenea,pot sa-va confirm ca si-a dat tot interesul,pentru ca acest armistitiu sa poata fi incheiat in conditii care sa corespunda cu parerile sale peste tot.De aceea,cred eu ca a si fost de acord ac oamenii mei sa plece la Cairo,pentru a negocia armistitiul.

Avocatul Paraschivescu-Balaceanu - Va rog sa-l intrebati pe domnul Iuliu Maniu,daca a cunoscut vreun program politic al lui Ion Antonescu si inainte si dupa 6 septembrie ?

Iuliu Maniu - Da,am cunoscut si inainte si dupa.Tocmai de aceea nu am fost de acord sa intru in guvern si nici sa-i las pe oamenii mei sa intre.

Avocatul Paraschivescu-Balaceanu - A avut acuzatul Ion Antonescu vreo forma scrisa a programului politicii de guvernare,ori a facut o politica de moment ?

Iuliu Maniu - Domnul Maresal Antonescu nu era om politic,era militar activ,si atunci normal,nu se ocupa cu scrierea programelor politice,fie ale sale,fie ale altora,insa parerile domnie sale erau cunoscute.

Avocatul Paraschivescu-Balaceanu - Din cauza ca acuzatul Ion Antonecsu nu avea un program sa un partid politic,avea el vreo echipa ministeriala,sau era nevoit sa recurga la reprezentanti,adica la oameni din celelalte partide ?

Iuliu Maniu - Din cate stiu eu,domnia sa nu avea o echipa politica,iar pentru aceasta era,normal,sa apeleze la oameni care erau in afara organizatiei sale.Ori,asta ma si mira foarte mult.Nu gasesc explicatia nici astazi,cum domnul Maresal s-a adresat,pentru a forma guvernul,lui Horia Sima,legionarilor,ale caror vederi nu erau in concordanta cu ale domniei sale,si nu s-a adresat de la inceput Partidului National-Taranesc si Partidului National-Liberal sau unor oameni din afara partidelor,ca,in felul acesta,sa creeze o echipa corespunzatoare ideilor sale si posibilitatii unei colaborari armonioase si potrivit intereselor tarii.

Eu am avut placerea sa-l intalnesc pe domnul Maresal la domnia sa acasa,inainte de evenimentele de la 23 august 1944,cu doua saptamani.Am purtat o discutie mai lunga si am ramas surprins placut ca vederile domnie sale erau in acord cu vederile noastre.In special,am constatat ca este impotriva orientarii germanofiliei si nu aproba politica legionara,care era o politica orientata cu fata spre Germania.

Avocatul Paraschivescu-Balaceanu - Asocierea de putina durata,care a existat intre Ion Antonescu si legionari a putut sa fie indreptatita pentru Ion Antonescu,cunoscand si situatia altor partide,care au facut de asemenea carteluri cu legionarii ?

Iuliu Maniu - Nu cred.Pentru ce ?Pentru ca asocierea in guvernarea de stat a domnului Maresal alaturi de legionari a fost una istorica si una hotaratoare.Poate ca partide,cum ar fi al nostru,a facut intelegeri cu legionarii dar,nu politice,nu de guvernare,nici macar de opozitie,ci o intelegere de moment,pentru o tactica anume precis fixata,era la guvern absolutismul Regelui Carol al II lea.

Avocatul Paraschivescu-Balaceanu - Daca printre principiile politice ale acuzatului Ion Antonescu se afla si necesitatea mentinerii ordinei interne cu orice pret ?

Iuliu Maniu - Domnul aparator a spus un cuvant:"cu orice pret".Aceasta este chestiunea...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Procesul Maresalului Ion Antonescu - Prefata

Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Ultima scrisoare a Maresalului Ion Antonescu catre sotia sa Maria