Declaratiile Maresalului Ion Antonescu

Maresalul Ion Antonescu - La Hitler se afla si maresalul Keitel,care a asistat la intrevedere,impreuna cu traducatorul Schmidt.Mi-a facut expunerea atentatului si represaliilor groaznice ce a facut in Germania,in urma acestui atentat.Era un avertisment !Dupa ce a concediat pe Keitel,Hitler mi-a pus foarte brutal urmatoarea intrebare:"Vreau sa stiu daca Romania si Maresalul Antonescu sunt decisi sa mearga pana la sfarsit cu Germania sau nu ?".Surprins de aceasta atitudune si de aceasta intrebare,am spus: - Domnule Hitler,ca sa pot raspunde la aceasta categorica intrebare,trebuie sa mi se raspunda la urmatoarele intrebari prealabile: - In primul rand,care este atitudinea Ungariei ?Pentru ca noi suntem in clestele ungaro-bulgar si trebuie sa ne orientam politica internationala in functie de atitudinea vecinilor nostri. Hitler a raspuns: -Ungaria ne-a facut pana acum multe porcarii.Daca imi mai face,am sa-i dau o pedeapsa pe care sa nu o uite un veac. Era un avertisment cu privire la ceea ce putea sa pateasca si Romania.A doua intrebare: Care este situatia in Bulgaria,fiindca noi avem informatii nu prea bune relative la starea de lucruri de acolo. Mi-a raspuns: -Poporul bulgar si armata bulgara,pentru care am facut atatea sacrificii,imi sunt credincioase si sunt absolut sigur ca Bulgaria nu va face absolut nici un gest impotriva Germaniei. A treia intrebare: -Stiti bine,ca aproape zilnic,Romania este bombardata de anglo-americani. Raspunsul lui Hitler: -Nu mai pot lua superioritatea aerului,dar poporul roman sa faca ce face si poporul german.Sa suporte si sa astepte,fiindca eu voi castiga razboiul.Voi veni cu arme noi,care vor duce la distrugerea tuturor adversarilor nostri.

Presedintele - Vi s-a propus sa faceti armistitiu ?

Maresalul Ion Antonescu - Domnul Maniu,Mihalache,Bratianu si toti oamenii politici,care veneau atunci,imi cereau sa fac eu armistitiul.Am spus:"Nu pot sa fac armistitiul.Eu sunt soldat.Nu pot sa intorc armele impotriva celor langa care am luptat."Le-am spus:"Faceti-l dumneavoastra.Nu va fac nici o opozitie.Va dau tot concursul.Devin soldat si voi executa ordinul dat.Luati conducerea."Raspunsul lor a fost negativ.Au sustinut ca eu trebuie sa fac armistitiul.Atunci le-am cerut o scrisoare de garantie prin care sa se arate ca am cazut cu totii de acord asupra conditilor armistitiului.Dar nu am putut sa obtin pana la 23 august acest lucru.A venit si Gheorghe Bratianu si i-am spus:"Domnule Bratianu,fac armistitiu,dar imi trebuie scrisoarea de garantie,fiindca este vorba de oraspundere de o raspundere istorica.Luati-va si dumneavoastra aceasta raspundere in scris,nu prin vorbe si discutii,care se pierd si care pot fi negate maine."El a raspuns:"Ma duc sa va aduc scrisorile."Nu a mai venit.M-am dus la palat,am discutat cu Majestatea Sa Regele,la 23 august,fiind de fata Mihai Antonescu,generalu Sanatescu.In seara zilei precedente,discutam cu domnul Clodius si pentru prima oara era de fata si generalul Pantazi,ca exponent al armatei.De obicei,nu bagam pe nimeni in conversatile acestea.Atunci l-am chemat expres,fiindca armistitiul era consecinta infrangeri pe front.Am spus lui Clodius ca trebuie sa ies din razboi.

Presedintele - Aveati intentia sa cereti avizul Germaniei ?

Maresalul Ion Antonescu - Da,am cerut sa ies din razboi.Voiam sa evit razboiul intre noi si Germania.

Presedintele - Ultimul consiliu de la palat cand a avut loc ?

Maresalul Ion Antonescu - In dimineata zilei de 23 august.Eu m-am intors de pe front in seara de 22 august.I-am vazut pe domnii Mihalache si Clodius si a doua zi dimineata,am convocat un consiliu de ministrii restrans.Majoritatea erau militari.Era un consiliu care privea problemele de evacuare.

Presedintele - Acolo sa discutat problema rezistentei ?In ce consta ?

Maresalul Ion Antonescu - Da, totu intra in cadrul princiipilor de conducere a razboiului.Pe linia Focsani-Namoloasa-Galati aveam pregatite din timp linii de rezistenta si trupe.operatia de creere a unor centre de rezistenta succesive este datoria oricarui comandant militar.Daca nu le pregateste,este un adevarat criminal de razboi,pentru ca nu a avut prespectiva si nu a luat in calcul toate eventualitatile si nu a pregatit ducerea razboiului asa cum trebuie.

Acuztorul Stoican - In consililu de la Snagov s-a discutat sau nu plecarea guvernului si institutiilor principale la Hateg si retragerea armatei pe o linie ce mergea di Oltenia pana in Bihor ?

Maresalul Ion Antonescu - Intra in cadrul problemei de care am vorbit mai inainte.

Presedintele - S-a discutat in amanunt chestiunea evacuarii ?

Maresalul Ion Antonescu - Va inchipuiti situatia mea din acel moment.Sa va spun cu precizie astazi,nu pot.

Acuzatorul Saracu - Acuzatul spune ca avea intentia sa faca armistitiu.Cum se explica,la 23 august,la ultimul Consiliu de Ministri,acuzatul a dat vot de blam armatei,care nu mai voia sa lupte pe front ?

Maresalul Ion Antonescu - Gasesc bine sa nu discut aceasta problema.

Presedintele - Ati intentionat sa dati un ordin armatei ?

Maresalul Ion Antonescu - Nu.Omul la suparare spune multe.

Acuzatorul Stoican - O intrebare la care nu se poate da un raspuns evaziv.Daca la consililu din 23 august au luat parte Orezeanu,Mardare,Arbore si Dumitru Popescu ?

Maresalul Ion Antonescu - Este probabil.Nu stiu precis.

Acuzatul Cristescu - Daca serviciul secret a existat din 1924 la Marele Stat Major si a fost transformat in 1940 in serviciu special de informatii,la presedentia Consiliului,adica un serviciu vechi si nou creat in 1940 ?

Presedintele - Nu s-a contestat ca dumneavoastra ati fi fost transferat dintr-o parte in alta.

Maresalul Ion Antonescu - Serviciul secret a fost infiintat ca o necesitate,care a rezultat di invatamintele razboiului.

Acuzatul Cristescu - Daca ati autorizat ca srviciul secret Roman sa colaboreze,pe baza intelegerii,cu serviciul secret German si daca ati avut cunostinta de aceasta colaborare ?

Maresalul Ion Antonescu - Era normal sa colaboreze cu serviciul secret German,pentru ca eram aliati.Stiam de aceasta.

Acuzatul Cristescu - Daca serviciul special de informatii era obligat sa colaboreze cu celelalte servicii de ordine din tara ?

Maresalul Ion Antonescu - Da,era obligat.

Acuzatul Cristescu - Daca eu,personal,am avut o serie intreaga de actiuni politice ?Daca am avut un rol politic intre dumneavoastra si alti oameni politici pentru incheierea armistitiului ?

Maresalul Ion Antonescu - Desigur.Din ordinul meu si dictat de mine a scris ce intrebari sa pun anumitor oameni si le-am pus:"Domnul Maresal Antonescu va ofera conducerea Statului,pentru a incheia imediat armistitiul,si va rog sa-mi dati raspunsul !".Ulterior,mi-a spus ca a luat un magistrat militar,cu care s-a dus acolo si a citit ce i-am dictat eu,cerand raspuns.Nu i s-a dat raspunsul si atunci dansul a spu acelui om politic:"Eu nu pot pleca de aici decat cu un raspuns categoric si scris."I s-a dat acest raspuns, cu care a venit la mine.Omul politic era Maniu.

Acuzatul Cristescu - Era Maniu,eu am dus raspunsul.

Maresalul Ion Antonescu - Din insarcinarea si initiativa mea.Eu am dictat nota scrisa de domnul Cristescu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Procesul Maresalului Ion Antonescu - Prefata

Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Ultima scrisoare a Maresalului Ion Antonescu catre sotia sa Maria