Declaratiile Maresalului Ion Antonescu

Maresalul Ion Antonescu - Nu-mi aduc aminte acest lucru,dintr-un milion de acte semnate.

Acuzatorul sef - In aceasta conventie era o clauza:"Colaborarea in caz de razboi se va reglementa ulterior."Ce sens avea aceasta ?

Maresalul Ion Antonescu - Misiunea data mie sa fac razboi.

Acuzatorul sef - In legatura cu razboiul contra Uniunii Sovietice,atat pe acuzatul Ion Antonescu,cat si pe Mihai Antonescu,ii intreb:au facut aspre observatii diplomatilor romani la Moscova si Berlin,care isi permisesera sa aiba discuti cu Uniunea Societica si care ea isi arata buna intentie fa ta de Romania.Este adresa scrisa catre ambasadori,in care se spune:"Nu luati contact si nu purtati discutii cu acest popor,deoarece noi suntem alaturi de Germania si nu vrem sa fim suspectati de duplicitate."

Maresalul Ion Antonescu - Nu-mi aduc aminte,dar,nefiind ministru de externe,nu puteam sa fac astfel de adrese.

Acuzatorul sef - In legatura cu pregatirea acestui razboi.Daca in iunie 1941,au fost doua consilii de ministri la care sa discutat data declansarii razboiului si daca a luat parte si domnul Marinescu ?

Maresalul Ion Antonescu - La aceasta data eram in Moldova.Data declansari razboiului nu mi-sa dat.Cand am vazut ca intarzie,fiindca Hitler nu mi-a spus data,i-am spus lui Killinger ca am nevoie de zece zile ca sa mobilizez armata.A venit in ziua de 9 sau 10 iunie mi-a aratat data de 22 pe o hartie.Am plecat pe front,am plecat inainte de declararea razboiuli,ca sa vorbesc cu toti comandantii de sectoare.

Acuzatorul sef - Va rog sa il intrebati pe acuzat,dac in seara zilei de 29 iunie 1941,adica in seara zilei cand au avut loc masacrele de la Iasi,a avut o convorbire cu colonelul Lupu,comandantul garnizoanei ?

Maresalul Ion Antonescu - Este usor de imaginat ca nu pot tine minte.Cand s-au intamplat mascrele de la Iasi,eram pe front,in sudul Moldovei.Apoi am plecat la Iasi.Nu pot sa va spun daca am avut o convorbire cu colonelul Lupu.

Acuzatorul sef - A dat guvernul condus de dumneavoastra un comunicat,in ziua de 2 iunie 1941 ?

Presedintele - Inainte de a raspunde la aceasta intrebare,vreu sa stiu,in legatura cu masacrul de la Iasi.Stiti de un ordin dat de generalul Steflea,putin inainte de a se petrece masacrul de la Iasi,in care se vorbea de strangerea evreilor,pentru masuri speciale ce se vor da la momentul potrivit ?

Maresalul Ion Antonescu - Germanii au cerut toti evrei din Moldova sa fie pusi in ghetouri.S-a cerut sa fie dati germanilor.Chiar in august 1944,ei spuneau ca nu pot face operatiunii cu evreii in spatele nostru.

Presedintele - Prin generalul Steflea ati facut vreo legatura ?

Maresalul Ion Antonescu - Nu cunosc.

Acuzatorul Stoican - Dupa acest masacru,daca s-a dat un comunicat,prin care s-a spus ca su fost omorati zece mii,au impuscati cinci sute de comunisti,care au tras in armata ?

Maresalul Ion Antonescu - Am stiut de doua sute,care au fost bagati intr-un vagon,in gara Iasi,si asfixiati.Pentru acesti doua sute am plecat la Iasi si am fost chiar bombardat in gara Nicolina,unde am vorbit cu un general german.Am pus sa se faca o ancheta,sa vad cine a facut-o.Gestapoul ?Nu am aflat decat de un singur legionar,pe care l-am dat in judecata,dar a fost achitat.L-am dat a doua oara in judecata si m-am interesat ce s-a intamplat cu el.Mi s-a spus ca a fost trimis pe front,unde a murit.

Acuzatorul Stoican - Nu a murit.A fost aresta de Tribunalul Poporului.Domnule presedinte intrebati-l daca grneralul Leoveanu a facut o nacheta la Iasi,din care a rezultat ca nu s-a tras nici un glont de catre evrei,nici in armata germana,nici in armata romana.

Maresalul Ion Antonescu - Nu cunosc problema.

Presedintele - Spuneti ca ati protestat pe langa Comandamentu German pentru masacrele de la Iasi.Cum se explica faptul ca ele au fost facute fara sa fi existat o provocare ?

Maresalul Ion Antonescu - Nu stiu,nu pot sa stiu.Mi s-a spus ca s-a tras si s-au omorat soldati nemti.Eu nu am intrat in amanunute.

Acuzatorul Stoican - Acuzatul ne declara ca nu a stiut nimic despre masacrele de la Odessa,din 1941,pana in vara anului 1944.Dupa o stenograma a Consiliului de Ministri,pe care va vom prezenta in original,din iarna anului 1941,l-ati intrebat pe domnul Alexianu:"Represiunea de la Odessa a fost destul de severa ?"La care acesta va raspuns:"A fost domnule Maresal.",si ati continuat discutia mai departe.

Maresalul Ion Antonescu - Toata populatia Odessei a luptat,dupa ordinele date de conducerea superioara a Uniunii Sovietice,a luptat contrar legilor internationale.Din aceasta cauza,luptele au durat doua luni.In catacombele de la Odessa erau sute de partizani.

Acuzatorul Stoican - Daca domnul Alexianu va spus ca au fost spanzurati si impuscati evrei si partizani,pe strazile Odessei,in octombrie 1941 ?

Maresalul Ion Antonescu - Nu se leaga de masacrele de la Odessa si de continuarea actiunii partizanilor di catacombe.Confundati.

Acuzatorul sef - Ce v-a determinat sa declarati razboi Statelor Unite ale Americii ?

Maresalul Ion Antonescu - Anglia ne declarase razboi.Ambasadorul Statelor Unite a plecat di Romania.Germani ne-a impins sa facem acest lucru.Eram in cadrul aliantei germano-italiene si a trebuit sa facem acest lucru.

Acuzatorul sef - Dac in aprilie-mai 1941,ati preluat comandamentul de armatei de sud romano-german din Moldova in vederea pregatiri razboiului impotriva Uniunii Sovietice ?

Presedintele - Ati preluat comanda ?

Maresalul Ion Antonescu - Nu puteam sa preiau.Nu aveam ce.Eu nu eram comandant de capetenie al armatei romane.Am luat comanda armatei germano-romana in ziua de 22 iunie.Cu cateva zile inainte a venit generalul Schobert,care mi-a aratat ca Hitler facea propunerea de a ma numi pe mine comandant al fortelor armate germano-romnae.

Acuzatorul sef - Va sa zica,acuzatul a spus ca necesitatile strategice si nationale au determinat deportarile din zona frontului.Dar ce necesitai strategice si nationale lau determinat sa ordone deportare a 90.0000 de tigani,pe iehovisti si pe membrii celorlalte secte religioase,precum si pe luptatorii antifascisti de pe teritoriul tarii si nu din zona frontului ?

Maresalul Ion Antonescu - Sunt trei probleme aici:problema tiganilor,problema sectelor religioase si problema luptatorilor antifascisti.In ceea ce priveste problema sectelor religioase,multi romani,din nenorocire,treceau la orice secte,ca sa scape de inrolarea in armata si sa scape de razboi.Baza spirituala a acestor secte consta tocmai in faptul ca membrii lor nu aveau voie sa puna mana pe arme,adica sa lupte.Cand acestia erau incorporati in armata,refuzau sa puna mana pe arma.Atunci am dat o lege prin care am instituit pedeapsa cu moartea celor care refuzau sa lupte.Nu am aplicat-o,dar am reusit sa desfiintam aceste secte,iar pe recalcitranti i-am deportat,fiindca, daca lasam lucrurile asa,raul s-ar fi intins vertiginos.Toti ar fi cautat sa treaca la secte,ca sa scape de armata.Trebuia sa iau niste masuri,dar nu am executat pe nimeni.Problema tiganilor era urmatoarea:din cauza camuflajului din Bucuresti si din celelalte orase,se intamplau furturi si omoruri.Opinia publica mi-a cerut sa iau niste masuri,fiindca tiganii intra noaptea peste oameni in casa si ii jefuiau.Dupa o ampla ancheta,s-a constatat ca tiganii erau inarmati cu arme de razboi.Totii acesti tigani au fost deportati.Cum domnul Alexianu avea nevoie de forte de munca in Transnistria am hotarat ca acesti tigani sa fie trimisi acolo.Aceasta a fost decizia mea.In ccea ce ii priveste pe luptatorii antifascisti nu am deportat pe nimenea,niciunul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Procesul Maresalului Ion Antonescu - Prefata

Declaratiile Generalului Constantin Petrovicescu

Ultima scrisoare a Maresalului Ion Antonescu catre sotia sa Maria